Bæredygtig innovation

Del artiklen

Innovation er selvsagt vigtigt for din virksomheds udvikling og bæredygtige forretning. Grøn innovation kræver dog noget lidt ekstra for, at det for alvor lykkes med at slå igennem. Derfor kan det kort fortalt siges, at dit nye grønne bæredygtige produkt skal være både billigere og bedre end eksisterende konventionelle løsninger på markedet. 

Sagt på en anden måde: Bæredygtighed og grønne aspekter kan aldrig nogensinde stå alene i forhold til produktets styrker. Står bæredygtighed alene, vil resultatet med stor sandsynlighed være, at din marketing og selve produktet ikke lykkes. Slutteligt, hvis produktets styrke ligger i kvalitet og pris, kan det også hjælpe med at undgå green fatigue.

Hvad får du ud af at læse denne artikel?

  • Hvordan du slår hul i markedet med dit innovative bæredygtige produkt
  • Hvad den rette strategi for bæredygtig innovation er
  • Hvorfor grøn innovation efterhånden nødvendigt for din virksomhedsoverlevelse
Se den fulde video med Slow Forest Coffee nu, hvor du kan lære om bæredygtig innovation. Lær endnu mere på grønmarketing.dk under kapitel 07

Sådan slår du hul på markedet med dit innovative bæredygtige produkt

Først og fremmest for at dit nye grønne produkt lykkes, er det vigtigt, at du udvikler produkter til at være på forkant med fremtiden. Fremtiden er umulig at forudse, men netop det er en endnu vigtigere pointe i forhold til at udvikle bæredygtige produkter. Dernæst er det vigtigt, du spørger dig selv, om det er komplet nyudvikling af et produkt, eller om det er reudvikling af et eksisterende produkt

Lad os starte med et eksisterende produkt, da stadierne bag grøn innovation af et eksisterende produkt er opdelt i forskellige typer:

Type 1 er direkte dedikeret til redesign af et sort produkt, og kan tage helt op til tre år. 

Type 2 er selve idéudviklingen i forhold til bæredygtighed. Selvom idéer er nemme at få sammenlignet med fremstilling og produktion, er det stadigvæk et absolut essentielt stadie. Det er netop i designfasen hvor, du bestemmer, hvor meget CO2, hvor stor påvirkning på miljøet og hvordan biodiversitet såvel sociale aspekter bliver påvirket af dit produkt. Designfasen kan du læse om på vores gratis viden blog

Type 3 kommer efter designfasen, som kaldes for “eco-innovation”: som er selve udviklingen af produktet. Fasen her kan tage alt fra 5-50 år, fordi kompleksiteten af produkter naturligvis varierer. Se endnu mere om dette i grøn marketing kurset om grøn innovation kapitel 7.

Lad os fortsætte med grøn innovation af nye produkter.

Hvad er den rette strategi for bæredygtig innovation?

Efterhånden findes der et utal af metoder og strategier, du kan bruge. Vi plejer at benytte en 5-trins strategi.

De fem forskellige trin giver sådan set ret god mening, men fortjener også en lille uddybning: 

  1. Innovate at the system level
    Kort fortalt handler det om, at et produkt aldrig nogensinde står alene. Produktet er altid en del af et større system. Naturligvis kan det være en ret stor opgave at ændre hele systemet, men får du lavet en strategi og en plan, kan du tage ét trin af gangen. Lykkes du med at innovere på systemniveauet, står dit produkt meget stærkt. Dette er også måde, hvorpå vi faktisk kan opnå 100% bæredygtighed
  2. Develop new materials
    Meget nemt på papiret, utrolig svært i praksis. Lykkes du med det, kan det have store positive konsekvenser. Et godt eksempel er genbrugsplast. Vi kommer ikke udenom, at plastik er utrolig praktisk i mange henseender. Alt fra køkkengeredskaber til biler. Kan du med andre ord udvikle et nyt CO2- eller ressourcebesparende materiale, som ændrer din branche, står du meget stærkt rustet til fremtiden
  3. Develop new technologies
    Én af det helt store årsager til CO2 udledninger er naturligvis fossile brændsler. Derfor er teknologier såsom e-cykler, elbiler, soltag og hjemmebatterier gode eksempler på, hvordan nye teknologier kan have store effekter på verden.
  1. Develop new business models
    Nye forretningsmodeller lyder måske lidt bredt, men det er det sådan set også. 🙂 Du har et væld af forskellige valgmuligheder. En velbenyttet løsning er at skabe en leasing/abonnementsløsning. Din virksomhed får løbende indtægt, og din kunde får et produkt som holder i længere tid.

  2. Restore the environment
    Hvad hvis man kunne designe en forretningsmodel og produkt, som rent faktisk genskabte god jord, skabte bedre vilkår for mennesker og hjalp med at holde CO2 i jorden?

Få flere gode eksempler og uddybning i vores online videokursus i grøn marketing under kapitel 7.

Hvorfor skal man tænke på bæredygtig innovation?

Din virksomhed har brug for at være en bæredygtig forretning. Her snakker vi ikke kun klima med videre. Vi taler naturligvis også om økonomi. Har du ikke en solid bundlinje, bliver det meget svært at udvikle løsninger der hjælper planet og mennesker.

Hvor kommer bæredygtig innovation ind i billedet? 

Innovation er vigtig, men inkluderer du bæredygtighed i forhold til planet og mennesker, slår du to fluer med ét smæk:
1) Du sikrer altså både innovation og dermed en sund bundlinje og
2) Du er mere på forkant med fremtiden som nu muligt.

Lær mere om grøn innovation

Vi har udviklet et online videokursus, hvor du får personlige opgaver, og kan lære i dit tempo. Du får virksomhedscases, ekspertudsagn og flere gode eksempler.

De 200 første får gratis adgang (værdi 9.500).

Tilmeld dig nu på grønmarketing.dk  

the website of the innovation

Du vil måske også kunne lide

grønne buzzwords

Grønne buzzwords og SEO

Hvad er det vigtigste, du skal huske, når du bruger grønne søgeord? Først og fremmest…

grønne ambassadører med Henrik fra Naturli' som sidder i en cykel

Grønne ambassadører: Best practice

Formår du at gøre vegansk livsstil cool, har du virkeligt gjort et eller andet rigtigt….

a man in glasses is standing on a rooftop with the words budskaket

Vidensvirksomhed og bæredygtighed: no go?

Vidensvirksomhed og bæredygtighed: no go? Kæmpe go! Selvom det ikke virker oplagt, kan man nemlig…

Skal vi arbejde sammen?

Udfyld formularen, så kontakter vi jer hurtigst muligt eller ring på 7071 1200 

Glædelig jul og tak for et godt samarbejde

Uanset hvor meget eller lidt vi har talt sammen dette år, betyder vores samarbejde stadig meget for os hos stammen.

Derfor vil vi gerne give en eller anden speciel julegave, som måske kan hjælpe dig i 2022. 

40% rabat på en video eller foto til hjemmesiden eller sociale medier.

Gaven kan afhentes på vores kontor dalbygade 40U 1. sal eller du kan booke en online samtale i min, Benjamin, kalender.

Glæder mig til, vi tales ved. God jul!