Hvad fÄr du ud af at lÊse denne artikel?
- Hvorfor designfasen er vigtig, hvad angÄr CO2 reducering.
- Hvordan du selv kommer i gang
- Eksempel pÄ et startup, som er i gang med rejsen
- Hvordan et startup kommunikerer bĂŠredygtighed ud med knappe ressourcer
Designet af dit produkt betyder alt for CO2
MĂŠngden af CO2 fra dit produkt bliver bestemt allerede i designfasen. Derfor er denne artikel lidt en forlĂŠngelse af artiklen om bĂŠredygtig innovation. Designfasen er omvendt nĂždvendigvis ikke ensbetydende med innovation, da man ofte kan benytte sig af allerede udviklede teknikker og metoder.
Svaret er sÄdan set simpel pÄ papiret: I designfasen bestemmer man, hvor meget CO2 et produkt udleder og hvor cirkulÊrt produktet vil vÊre i forhold til hele livscyklussen sÄvel bÊredygtighed holistisk set. Ja, simpel pÄ papiret som sagt, men meget svÊrt i praksis.
Pointen som er endnu vigtigere er, at det er en del nemmere at designe CO2 ud af et nyt produkt end et eksisterende. Derfor gÊlder det om at tÊnke sig om, nÄr man netop designer et nyt produkt. Ydermere betyder bÄde lovgivning og pres fra interessenter, at du ikke kommer udenom bÊredygtighed.
Opfordringen fra os er derfor, at du hÞster én af de allermest lavthÊngende frugter, hvad angÄr CO2 reducering: Designfasen. LÊs videre og se hvordan Lukalli har gjort det.
Lukallis arbejde med designfasen
Ăn ting er vigtigheden, men hvordan gĂžr man helt konkret og i virkeligheden?
Start-up virksomheden Lukallis har prĂžvet pĂ„ egen krop, hvordan det har vĂŠret at prĂžve krĂŠfter af med at indtĂŠnke bĂŠredygtighed i designfasen. Mange af tankerne fra bĂŠredygtig innovation blev benyttet til at designe Lukallis produkter. Ăn af de stĂžrste udfordringer som Lukalli rent faktisk har haft pĂ„ baggrund af deres nydesignede bĂŠredygtige produkter handler om grĂžn certificering. Det kan vĂŠre en besvĂŠrlig rejse, specielt fordi der her kommer 3. parter ind i processen. Derudover kan den process ogsĂ„ blive bĂ„de langhĂ„ret og dyr for en nystartet virksomhed.
3. parter kunne eksempelvis vĂŠre leverandĂžrer og rĂ„varer, som deraf spiller en stor rolle i designfasen. Derfor er de essentielle, nĂ„r der indtĂŠnkes bĂŠredygtighed. Pointen er, at dine leverandĂžrer ogsĂ„ skal arbejde med bĂŠredygtighed, samt bruge certificeringer.Â
Nu er du fÊrdig med at tÊnke designfasen 360 grader rundt. Dermed skal du i gang med produktionen af produktet sÄvel i gang med markedsfÞringen.
MEN hvordan markedsfÞrer du sÄ dit nye bÊredygtige produkt?

Lad os sige at du nu har designet, og mĂ„ske endda udviklet, et helt nyt bĂŠredygtigt produkt. Og du er klar til at fortĂŠlle verden om alle de gode tanker, designprocesser og modeller, der ligger bag produktet.Â
âProduktet mĂ„ da sĂŠlge sig selv nu?â tĂŠnker du mĂ„ske.
Relativt hurtigt finder du dog ud af, at det ikke er nok. Hvorfor dine tanker i stedet vender sig hen mod certificeringer. Certificeringer kan vĂŠre nĂždvendige for overhovedet at blive betragtet af offentlige og private organisationer. Folk kender ydermere diverse mĂŠrker sĂ„som Ăžkologi, vegansk, svanemĂŠrket og mange flere certificeringer som ogsĂ„ varierer fra branche til branche.Â
Derfor er certificeringer vel uden tvivl vejen, hvad angÄr salg af produktet.
Eller hvad?
TrovĂŠrdighed blandt certificeringer
Udfordringen er, at mange kendte og gĂŠngse mĂŠrker ikke sikrer en 360 graders certificering. Derudover eksisterer 100% bĂŠredygtighed ikke i vores verden endnu.
Yderligere er en 360 graders certificering nÞdvendigvis ikke det, som gÞr forskellen, hvad angÄr marketing og salg af produktet. Derfor er det mÄske ikke den bedste strategi at bruge alle pengene og tiden pÄ dyre 3. parts certificeringer. IsÊr ikke hvis du er et startup eller mindre virksomhed.
Apropos startups og mindre virksomheder, sÄ er de nemlig rigtig gode til at udvikle nytÊnkende lÞsninger med et stÊrkt bÊredygtigt fokus. Ressourcerne er omvendt knappe, hvorfor det er svÊrt at fÄ dyre certificeringer og pÄ samme tid bruge tid og ressourcer pÄ marketing.
Salg af et nyt grĂžnt produkt er altsĂ„ svĂŠrt. IsĂŠr fordi du bruger mere tid og ressourcer pĂ„ at indtĂŠnke bĂŠredygtighed sammenlignet med dine konkurrenter. Vores anbefaling er derfor, at du prĂžver at vĂŠre meget strategisk med dine ressourcer. Netop det er faktisk ogsĂ„ essensen af GrĂžn Marketing: Hvordan kommunikerer du dine grĂžnne services, produkter og budskaber pĂ„ en transparent, ĂŠrlig og effektiv mĂ„de? Â
Lukalli fik nogle helt konkrete rĂ„d via vores GrĂžn Marketing videoserie, vi ogsĂ„ hĂ„ber ogsĂ„, at du kan bruge de gode rĂ„d. Derudover stĂ„r principperne fra grĂžn udmattelse og green washing stadig ved. FortĂŠl om de konkrete historier og altid fokusĂ©r pĂ„ historier, som involverer mennesker.Â
LĂŠr mere om designfasen
Lige nu har du muligheden for at deltage i vores online videokursus, hvor du fÄr personlige opgaver samt kan dykke yderligere ned i designfasen og kommunikation af nye grÞnnere produkter som startup.
De fĂžrste 200 deltager gratis (vĂŠrdi 9.500,-).
Tilmeld dig nu pÄ grÞnmarketing.dk