Design dit produkt til lav CO2

designfasen-er-dit-produkts-vigtigste-vej-til-baeredygtighed

Hvad får du ud af at læse denne artikel?

  • Hvorfor designfasen er vigtig, hvad angår CO2 reducering. 
  • Hvordan du selv kommer i gang
  • Eksempel på et startup, som er i gang med rejsen
  • Hvordan et startup kommunikerer bæredygtighed ud med knappe ressourcer

Designet af dit produkt betyder alt for CO2

Mængden af CO2 fra dit produkt bliver bestemt allerede i designfasen. Derfor er denne artikel lidt en forlængelse af artiklen om bæredygtig innovation. Designfasen er omvendt nødvendigvis ikke ensbetydende med innovation, da man ofte kan benytte sig af allerede udviklede teknikker og metoder. 

Svaret er sådan set simpel på papiret: I designfasen bestemmer man, hvor meget CO2 et produkt udleder og hvor cirkulært produktet vil være i forhold til hele livscyklussen såvel bæredygtighed holistisk set. Ja, simpel på papiret som sagt, men meget svært i praksis. 

Pointen som er endnu vigtigere er, at det er en del nemmere at designe CO2 ud af et nyt produkt end et eksisterende. Derfor gælder det om at tænke sig om, når man netop designer et nyt produkt. Ydermere betyder både lovgivning og pres fra interessenter, at du ikke kommer udenom bæredygtighed. 

Opfordringen fra os er derfor, at du høster én af de allermest lavthængende frugter, hvad angår CO2 reducering: Designfasen. Læs videre og se hvordan Lukalli har gjort det. 

Se den fulde serievideo nu, og bliv klogere på designfasen. Lær endnu mere på grønmarketing.dk under kapitel 08

Lukallis arbejde med designfasen

Én ting er vigtigheden, men hvordan gør man helt konkret og i virkeligheden? 

Start-up virksomheden Lukallis har prøvet på egen krop, hvordan det har været at prøve kræfter af med at indtænke bæredygtighed i designfasen. Mange af tankerne fra bæredygtig innovation blev benyttet til at designe Lukallis produkter. Én af de største udfordringer som Lukalli rent faktisk har haft på baggrund af deres nydesignede bæredygtige produkter handler om grøn certificering. Det kan være en besværlig rejse, specielt fordi der her kommer 3. parter ind i processen. Derudover kan den process også blive både langhåret og dyr for en nystartet virksomhed. 

3. parter kunne eksempelvis være leverandører og råvarer, som deraf spiller en stor rolle i designfasen. Derfor er de essentielle, når der indtænkes bæredygtighed. Pointen er, at dine leverandører også skal arbejde med bæredygtighed, samt bruge certificeringer. 

Nu er du færdig med at tænke designfasen 360 grader rundt. Dermed skal du i gang med produktionen af produktet såvel i gang med markedsføringen.

MEN hvordan markedsfører du så dit nye bæredygtige produkt?

Lær meget mere om design fasen på det gratis videokursus grønmarketing.dk

Lad os sige at du nu har designet, og måske endda udviklet, et helt nyt bæredygtigt produkt. Og du er klar til at fortælle verden om alle de gode tanker, designprocesser og modeller, der ligger bag produktet. 

“Produktet må da sælge sig selv nu?” tænker du måske. 

Relativt hurtigt finder du dog ud af, at det ikke er nok. Hvorfor dine tanker i stedet vender sig hen mod certificeringer. Certificeringer kan være nødvendige for overhovedet at blive betragtet af offentlige og private organisationer. Folk kender ydermere diverse mærker såsom økologi, vegansk, svanemærket og mange flere certificeringer som også varierer fra branche til branche

Derfor er certificeringer vel uden tvivl vejen, hvad angår salg af produktet. 

Eller hvad?

Troværdighed blandt certificeringer

Udfordringen er, at mange kendte og gængse mærker ikke sikrer en 360 graders certificering. Derudover eksisterer 100% bæredygtighed ikke i vores verden endnu.

Yderligere er en 360 graders certificering nødvendigvis ikke det, som gør forskellen, hvad angår marketing og salg af produktet. Derfor er det måske ikke den bedste strategi at bruge alle pengene og tiden på dyre 3. parts certificeringer. Især ikke hvis du er et startup eller mindre virksomhed.

Apropos startups og mindre virksomheder, så er de nemlig rigtig gode til at udvikle nytænkende løsninger med et stærkt bæredygtigt fokus. Ressourcerne er omvendt knappe, hvorfor det er svært at få dyre certificeringer og på samme tid bruge tid og ressourcer på marketing. 

Salg af et nyt grønt produkt er altså svært. Især fordi du bruger mere tid og ressourcer på at indtænke bæredygtighed sammenlignet med dine konkurrenter. Vores anbefaling er derfor, at du prøver at være meget strategisk med dine ressourcer. Netop det er faktisk også essensen af Grøn Marketing: Hvordan kommunikerer du dine grønne services, produkter og budskaber på en transparent, ærlig og effektiv måde?  

Lukalli fik nogle helt konkrete råd via vores Grøn Marketing videoserie, vi også håber også, at du kan bruge de gode råd. Derudover står principperne fra grøn udmattelse og green washing stadig ved. Fortæl om de konkrete historier og altid fokusér på historier, som involverer mennesker. 

Lær mere om designfasen

Lige nu har du muligheden for at deltage i vores online videokursus, hvor du får personlige opgaver samt kan dykke yderligere ned i designfasen og kommunikation af nye grønnere produkter som startup. 

De første 200 deltager gratis (værdi 9.500,-). 

Tilmeld dig nu på grønmarketing.dk

Indholdsfortegnelse

Få opdateringer og lær af de bedste

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Del blogindlæget

Læs andre blogindlæg her

Grønne buzzwords og SEO

Hvad er det vigtigste, du skal huske, når du bruger grønne søgeord? Først og fremmest er det essentielt at understrege fra start, at 100% bæredygtighed

Læs mere »
bæredygtig innovation slow forest coffee og en mand som sidder på en trappe ved navn Sebastian

Bæredygtig innovation

Innovation er selvsagt vigtigt for din virksomheds udvikling og bæredygtige forretning. Grøn innovation kræver dog noget lidt ekstra for, at det for alvor lykkes med

Læs mere »

Skal vi arbejde sammen?

Udfyld formularen, så kontakter vi jer hurtigst muligt. 

Få gratis marketing og webanalyse

Indtast dine oplysninger, og vi vender tilbage snarest muligt, hvor vi snakker om, hvad du gerne vil have ud af din gratis analyse.

Glædelig jul og tak for et godt samarbejde

Uanset hvor meget eller lidt vi har talt sammen dette år, betyder vores samarbejde stadig meget for os hos stammen.

Derfor vil vi gerne give en eller anden speciel julegave, som måske kan hjælpe dig i 2022. 

40% rabat på en video eller foto til hjemmesiden eller sociale medier.

Gaven kan afhentes på vores kontor dalbygade 40U 1. sal eller du kan booke en online samtale i min, Benjamin, kalender.

Glæder mig til, vi tales ved. God jul!