Design dit produkt til lav CO2

designfasen-er-dit-produkts-vigtigste-vej-til-baeredygtighed

Hvad fÄr du ud af at lÊse denne artikel?

  • Hvorfor designfasen er vigtig, hvad angĂ„r CO2 reducering. 
  • Hvordan du selv kommer i gang
  • Eksempel pĂ„ et startup, som er i gang med rejsen
  • Hvordan et startup kommunikerer bĂŠredygtighed ud med knappe ressourcer

Designet af dit produkt betyder alt for CO2

MĂŠngden af CO2 fra dit produkt bliver bestemt allerede i designfasen. Derfor er denne artikel lidt en forlĂŠngelse af artiklen om bĂŠredygtig innovation. Designfasen er omvendt nĂždvendigvis ikke ensbetydende med innovation, da man ofte kan benytte sig af allerede udviklede teknikker og metoder. 

Svaret er sĂ„dan set simpel pĂ„ papiret: I designfasen bestemmer man, hvor meget CO2 et produkt udleder og hvor cirkulĂŠrt produktet vil vĂŠre i forhold til hele livscyklussen sĂ„vel bĂŠredygtighed holistisk set. Ja, simpel pĂ„ papiret som sagt, men meget svĂŠrt i praksis. 

Pointen som er endnu vigtigere er, at det er en del nemmere at designe CO2 ud af et nyt produkt end et eksisterende. Derfor gĂŠlder det om at tĂŠnke sig om, nĂ„r man netop designer et nyt produkt. Ydermere betyder bĂ„de lovgivning og pres fra interessenter, at du ikke kommer udenom bĂŠredygtighed. 

Opfordringen fra os er derfor, at du hĂžster Ă©n af de allermest lavthĂŠngende frugter, hvad angĂ„r CO2 reducering: Designfasen. LĂŠs videre og se hvordan Lukalli har gjort det. 

Se den fulde serievideo nu, og bliv klogere pÄ designfasen. LÊr endnu mere pÄ grÞnmarketing.dk under kapitel 08

Lukallis arbejde med designfasen

Én ting er vigtigheden, men hvordan gĂžr man helt konkret og i virkeligheden? 

Start-up virksomheden Lukallis har prĂžvet pĂ„ egen krop, hvordan det har vĂŠret at prĂžve krĂŠfter af med at indtĂŠnke bĂŠredygtighed i designfasen. Mange af tankerne fra bĂŠredygtig innovation blev benyttet til at designe Lukallis produkter. Én af de stĂžrste udfordringer som Lukalli rent faktisk har haft pĂ„ baggrund af deres nydesignede bĂŠredygtige produkter handler om grĂžn certificering. Det kan vĂŠre en besvĂŠrlig rejse, specielt fordi der her kommer 3. parter ind i processen. Derudover kan den process ogsĂ„ blive bĂ„de langhĂ„ret og dyr for en nystartet virksomhed. 

3. parter kunne eksempelvis vÊre leverandÞrer og rÄvarer, som deraf spiller en stor rolle i designfasen. Derfor er de essentielle, nÄr der indtÊnkes bÊredygtighed. Pointen er, at dine leverandÞrer ogsÄ skal arbejde med bÊredygtighed, samt bruge certificeringer. 

Nu er du fÊrdig med at tÊnke designfasen 360 grader rundt. Dermed skal du i gang med produktionen af produktet sÄvel i gang med markedsfÞringen.

MEN hvordan markedsfÞrer du sÄ dit nye bÊredygtige produkt?

LÊr meget mere om design fasen pÄ det gratis videokursus grÞnmarketing.dk

Lad os sige at du nu har designet, og mÄske endda udviklet, et helt nyt bÊredygtigt produkt. Og du er klar til at fortÊlle verden om alle de gode tanker, designprocesser og modeller, der ligger bag produktet. 

“Produktet mĂ„ da sĂŠlge sig selv nu?” tĂŠnker du mĂ„ske. 

Relativt hurtigt finder du dog ud af, at det ikke er nok. Hvorfor dine tanker i stedet vender sig hen mod certificeringer. Certificeringer kan vÊre nÞdvendige for overhovedet at blive betragtet af offentlige og private organisationer. Folk kender ydermere diverse mÊrker sÄsom Þkologi, vegansk, svanemÊrket og mange flere certificeringer som ogsÄ varierer fra branche til branche. 

Derfor er certificeringer vel uden tvivl vejen, hvad angĂ„r salg af produktet. 

Eller hvad?

TrovĂŠrdighed blandt certificeringer

Udfordringen er, at mange kendte og gĂŠngse mĂŠrker ikke sikrer en 360 graders certificering. Derudover eksisterer 100% bĂŠredygtighed ikke i vores verden endnu.

Yderligere er en 360 graders certificering nÞdvendigvis ikke det, som gÞr forskellen, hvad angÄr marketing og salg af produktet. Derfor er det mÄske ikke den bedste strategi at bruge alle pengene og tiden pÄ dyre 3. parts certificeringer. IsÊr ikke hvis du er et startup eller mindre virksomhed.

Apropos startups og mindre virksomheder, sĂ„ er de nemlig rigtig gode til at udvikle nytĂŠnkende lĂžsninger med et stĂŠrkt bĂŠredygtigt fokus. Ressourcerne er omvendt knappe, hvorfor det er svĂŠrt at fĂ„ dyre certificeringer og pĂ„ samme tid bruge tid og ressourcer pĂ„ marketing. 

Salg af et nyt grÞnt produkt er altsÄ svÊrt. IsÊr fordi du bruger mere tid og ressourcer pÄ at indtÊnke bÊredygtighed sammenlignet med dine konkurrenter. Vores anbefaling er derfor, at du prÞver at vÊre meget strategisk med dine ressourcer. Netop det er faktisk ogsÄ essensen af GrÞn Marketing: Hvordan kommunikerer du dine grÞnne services, produkter og budskaber pÄ en transparent, Êrlig og effektiv mÄde?  

Lukalli fik nogle helt konkrete rÄd via vores GrÞn Marketing videoserie, vi ogsÄ hÄber ogsÄ, at du kan bruge de gode rÄd. Derudover stÄr principperne fra grÞn udmattelse og green washing stadig ved. FortÊl om de konkrete historier og altid fokusér pÄ historier, som involverer mennesker. 

LĂŠr mere om designfasen

Lige nu har du muligheden for at deltage i vores online videokursus, hvor du fĂ„r personlige opgaver samt kan dykke yderligere ned i designfasen og kommunikation af nye grĂžnnere produkter som startup. 

De fĂžrste 200 deltager gratis (vĂŠrdi 9.500,-). 

Tilmeld dig nu pÄ grÞnmarketing.dk

Indholdsfortegnelse

FĂ„ opdateringer og lĂŠr af de bedste

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Del blogindlĂŠget

LĂŠs andre blogindlĂŠg her

bÊredygtig innovation slow forest coffee og en mand som sidder pÄ en trappe ved navn Sebastian

BĂŠredygtig innovation

Innovation er selvsagt vigtigt for din virksomheds udvikling og bĂŠredygtige forretning. GrĂžn innovation krĂŠver dog noget lidt ekstra for, at det for alvor lykkes med

LÊs mere »

Skal vi arbejde sammen?

Udfyld formularen, sÄ kontakter vi jer hurtigst muligt. 

FĂ„ gratis marketing og webanalyse

Indtast dine oplysninger, og vi vender tilbage snarest muligt, hvor vi snakker om, hvad du gerne vil have ud af din gratis analyse.

GlĂŠdelig jul og tak for et godt samarbejde

Uanset hvor meget eller lidt vi har talt sammen dette Är, betyder vores samarbejde stadig meget for os hos stammen.

Derfor vil vi gerne give en eller anden speciel julegave, som mÄske kan hjÊlpe dig i 2022. 

40% rabat pÄ en video eller foto til hjemmesiden eller sociale medier.

Gaven kan afhentes pÄ vores kontor dalbygade 40U 1. sal eller du kan booke en online samtale i min, Benjamin, kalender.

GlĂŠder mig til, vi tales ved. God jul!