Google Analytics ordbog 2021 (opdateres)

Del artiklen

Denne Google Analytics ordbog vil hjælpe dig med at få en bedre forståelse for Google Analytics. Her er en liste over – næsten – alle Google Analytics begreber. Denne liste opdateres løbende i takt med at Google Analytics deler flere funktioner.

Anvend denne Google Analytics ordbog, hvis du er tvivl om specifikke begreber ift. betydningen af begrebet. Google Analytics tilbyder selv i programmet (til bestemte begreber) en forklaring på begrebet, men her har du et overordnet overblik over de fleste begreber.

Google Analytics logo

Google Analytics begreber:

  • Landing pages: De første sider dine kunder lander på først, når de besøger din hjemmeside.
  • Organic traffic: Organisk trafik betyder, at trafikken kommer fra søgemaskiner, såsom Google, Yahoo, Bing. Høj organisk trafik betyder som regel, at dine keywords og SEO-indhold er godt og folk stoler på din hjemmeside.
  • Referral traffic: Refereret trafik er trafik fra alle andre sider ud over søgemaskiner. Det kan være et link fra en anden side som fører tilbage til din side. Hvis du har et højt antal af refereret trafik, som fører til din side, betyder det, at folk stoler på dit indhold og de meget gerne vil henvise til din side.
  • Social traffic: Trafik fra sociale medier: LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter m.m.
  • Paid search: Hvis du bruger Google AdWords og nogen klikker på din reklame fra Google, så tæller det for betalt søge trafik kilde (paid search traffic source).
  • Direct traffic: Direkte trafik betyder, at trafikken er kommet fra to steder: 1. Den besøgende har direkte skrevet hjemmesidens domæne og derigennem kommet til hjemmesiden. 2. Den besøgende har gemt hjemmesidens domæne i favoritter og klikker på linket gennem favoritter/bogmærkelinjen.  
  • Bounce: En bounce er, når en besøgendes tid på websiden kun indeholder en enkelt sidevisning.
  • Bounce rate: Bounce rate er dén procentdel af tidsintervallet af en enkelt sidevisning. Bounce-rate kan – i visse tilfælde – give et indblik om siden er brugbar eller forstyrrer.
  • Sider pr. session (Pages / Session): Hvor mange sider der gennemsnitligt ses i en session. Årsagen til at benytte denne metric er, at den kan give dig et indblik i indholdet, som de besøgende konsumerer.
  • Session Duration: Det er tidsintervallet fra, når den besøgende ser sin første sidevisning til hans/hendes sidste sidevisning (så længe det er inden for 30 minutter).
  • Session: En samling af sessioner (interaktioner). Eksempelvis kan en session bestå af, at en besøgende læser tre sider, udfylder en kontaktformular og derefter forlader websitet.
  • Pageview: Hvor mange gange en website er blevet indlæst.
  • Unique Pageview: Hvor mange antal sessioner, som på siden er set mindst én gang.
    For eksempel: Den besøgende besøger følgende sider: Hjemmeside -> Side 1 -> Side 2 -> Hjemmeside (igen)
    Total pageviews: 4
    Unique Pageviews: 3
  • Users: En bruger er en besøgende, der har haft mindst én session inden for dette tidsinterval.
  • Source: Hvem sender trafikken til min hjemmeside? (kan være: google, facebook, instagram, twitter og m.fl.)
  • Medium: Hvordan blev trafikken sendt til din hjemmeside? (kan være: Organic, referral, E-mail og m.fl.) 
  • Channels: Default groups of traffic sources with multiple similar mediums.
    For eksempel, hvis medium er Social, Social-media, Social-network, Social media, Social Network.
    Alle disse mediums vil gå ind under kanalen: Social.
  • % new sessions: En “new session” er en besøgende, som ikke tidligere har været på din hjemmeside. Derfor vil “returned users” aldrig have en “new session”, fordi de har været på hjemmesiden. En høj procentdel af “new sessions” betyder, at hjemmesiden tiltrækker nye besøgende. Omvendt, så kan en høj procentdel af “new sessions” også betyde, at en lille procentdel af besøgende, som tidligere har været på hjemmesiden, ikke vender tilage kommer tilbage. Denne metric kan være misvisende, fordi personen kan besøge din hjemmeside på desktop (ny session) og dernæst besøge din hjemmeside på mobilen (som også tælles som en ny session). Det kunne også være, at den besøgende bruger hver gang en ny browser, så tælles det som en ny session.
  • Returning sessions: En “returning sessions” betyder at den besøgendes cookie tidligere har været aktiveret og gemt. En høj procentdel af returning sessions kan betyder, at hjemmesiden har en loyal kundekreds.
  • Filters: Med “filters” kan du begrænse den data, der bliver sendt til Google Analytics.
  • Annotations: Annotations er noter, som kan hjælpe dig med at forstå trafik mønstre.
  • Entrances: Entrances er det antal af gange en besøgende har været sendt fra en side til en anden side.
  • % Exits: % Exit indikerer hvor ofte en besøgende forlader en side. % Exits er udregnet ved at dividere antal af exits / antal af sidevisninger.
  • Acquisition: Acquisition rapporten viser, hvor besøgende har fundet frem til hjemmesiden.
  • Active Users: Real-Time rapporten viser, hvor mange besøgende er i øjebklikket på hjemmesiden. Denne data bliver processeret inden for få sekunder og send ind til Real-Time rapporten.
  • Active pages: Active Pages viser, hvilke sider ser besøgende i øjeblikket. Når en besøgende navigerer rundt imellem sider på hjemmesiden, så vil rapporten vise domænenavnet.
  • Assisted Conversion: Assisted Conversion er dén kanal, som var næst-sidst touchpoint i konverteringsprocessen.
  • Last Click or Direct Conversions: Last Click or Direct Conversion er den kanal, som den besøgende sidst var på, inden han/hun konverterede.
  • % Search Refinements: Det er procentdelen af antal gange en besøgende benyttede søgefunktionen efter, at have foretaget en søgning.
  • Total Unique Searches: Det samlede antal gange hjemmesidens søgningsfunktion blev brugt. Denne metric ekskluderer dog søgninger af samme nøgleord flere gange.
  • Results Pageviews / Search: Det gennemsnitlige antal gange besøgende har set en side som resultat af en søgning.

Hvem kan bruge en Google Analytics ordbog?

En Google Analytics ordbog er til dig som ønsker at finde svar på, hvad enkelte begreber betyder i Google verdenen. Det er sådan, at Google selv ikke kommer med en forklaring på, hvad eksempelvis Average session duration betyder. Det kan du så finde en forklaring på i dette blogindlæg.

Du vil måske også kunne lide

grønne buzzwords

Grønne buzzwords og SEO

Hvad er det vigtigste, du skal huske, når du bruger grønne søgeord? Først og fremmest…

grønne ambassadører med Henrik fra Naturli' som sidder i en cykel

Grønne ambassadører: Best practice

Formår du at gøre vegansk livsstil cool, har du virkeligt gjort et eller andet rigtigt….

a man in glasses is standing on a rooftop with the words budskaket

Vidensvirksomhed og bæredygtighed: no go?

Vidensvirksomhed og bæredygtighed: no go? Kæmpe go! Selvom det ikke virker oplagt, kan man nemlig…

Skal vi arbejde sammen?

Udfyld formularen, så kontakter vi jer hurtigst muligt. 

Glædelig jul og tak for et godt samarbejde

Uanset hvor meget eller lidt vi har talt sammen dette år, betyder vores samarbejde stadig meget for os hos stammen.

Derfor vil vi gerne give en eller anden speciel julegave, som måske kan hjælpe dig i 2022. 

40% rabat på en video eller foto til hjemmesiden eller sociale medier.

Gaven kan afhentes på vores kontor dalbygade 40U 1. sal eller du kan booke en online samtale i min, Benjamin, kalender.

Glæder mig til, vi tales ved. God jul!