Google Tag Manager kan besvare mange forretningsspørgsmål. Her er tre gode råd til, hvordan du skal “tagge” din webside.
Her er tre gode råd til din Google Tag Manager konto:
- 1. Lav en liste af spørgsmål, som du gerne vil tag/spore på din webside
Det er vigtigt, at du får skabt et overblik af, hvor du gerne vil starte din Google Tag Managers rejse. Til at starte med, så prøv at udarbejd en liste af spørgsmål i forhold til, hvilke funktioner, knapper, banner og elementer på din webside, som du gad spore.
Det kunne for eksempel være: Hvordan bruger besøgende websides primære navigationsbar? Hvordan interagerer besøgende med websidens navigation? Hvad trykker besøgende på af funktioner, når de er inde på en produktside? Hvor stor en del af besøgende trykker på websidens billeder?
2. Hvordan kan hjemmesiden optimeres ud fra spørgsmålene?
Hvis vi tager udgangspukt i spørgsmålene fra afsnittet ovenover, så kan vi gå dybere ned i spørgsmålene: Hvilke elementer i navigationsbaren trykkes der mest og mindst på (skal de fjernes/forstyrrer de)? Bliver elementerne i dropdown menuen brugt eller skal den fjernes? Hvilke elementer på websidens produktssider er relevante at vise frem? Hvilke elementer skal fjernes, fordi de eventuelt kan forstyrre den besøgende.
3. Lav et dokument over, hvordan Tags på hjemmesiden skal struktureres:
For at have et klar overblik over, hvordan dine “Tags” er struktureret i din Google Tag Manager konto, så er det MEGET vigtigt, at du har et dokument over, hvad og hvordan dine Tags er struktureret. På denne måde har du et overblik over dine Tags, og det gør arbejdet meget mere effektivt og spare en masse tid. Hvis du derfor skal ændre eller rette et Tag, så kan du altid vende tilbage til dokumentet og finde det.
Side element | Event kategori | Event action | Event label |
Navigation klik | navigation | nav klik | {{Page URL}} |
thumbnail billede klik | produkt side | billede klik | {{Page URL}} |
Anmeldelser klik | produkt side | klik på anmeldelser | {{Page URL}} |