Green fatique – større trussel end greenwashing?

green-fatique-groen-udmattelse-med-ELSK-aps

Hvad er green fatique præcist?

Green fatique er et fænomen, de færreste er opmærksomme på. Det er et af de punkter, hvor du skal kigge både ind og ud, hvilket er en svær balancegang. Green fatique er kort sagt, når du, dine ansatte og dine kunder bliver trætte af snak om 100% bæredygtighed som ikke findes. Altså når du bliver kvalt, eller udmattet om man vil, af grønne tiltag og kommunikationen herom.

Hvordan er det forskelligt fra green washing?

Forskellen er lidt flydende, men det etiske aspekt spiller en afgørende rolle. I greenfatique kan du sagtens have ret i det, du siger. Det behøver ikke være hverken helt eller etisk ukorrekt. Dog kan du overinformere og benytte dig af så mange grønne buzzwords, at pointerne går tabt. På den måde når du ikke frem med dit budskab.

Du kan også komme til at virke utroværdig, så kunderne kommer til at tro, at du greenwasher. Som sagt flyder begreberne lidt sammen, for hvis man bruger så mange buzzwords, at det virker utroværdigt, ville man også kunne argumentere for, at det på samme tid er green washing. Dog er det vigtigt at understrege, at det er det IKKE. 

Grønvask er ukorrekt kommunikation om grønne tiltag. Green fatique er korrekt, men overdreven, grøn marketing

Se den fulde video nu og lær meget mere på grønmarketing.dk under kapitel 04

Virksomhedseksempel fra en virksomhed

Tøjbrandet, ELSK ApS, endte med at fjerne alle ord, som havde den mindste snert af bæredygtighed, fra sin kommunikation. Årsagen til det var primært grøn udmattelse. Man kan argumentere for, det måske er en ekstrem beslutning. Yderligere kan man argumentere for, det måske også er den forkerte. 

Pointen er, at det er okay at kommunikere om bæredygtighed, hvis man gør det med måde. Balancegang er, som så meget andet, naturligvis løsningen.

Derimod for ELSK har det nok været den rigtige beslutning, fordi de netop var blevet ramt af fænomenet. Dermed kan de løbende introducere grønne nøgleord igen, når det passer. Eller endnu bedre: Få andre til at fortælle, at de er bæredygtige. Noget som især sker på LinkedIn:

Link til opslaget på LinkedIn er her

Er green fatique en større trussel end green washing og hvorfor undgå det?

Grunden til at greenfatique kan være rigtigt farligt, er fordi det ikke kun er kunderne der bliver mistroiske og trætte. Det er ALLE. Det kan være skadeligt for hele virksomhedens virke, vision og mission. 

Green Hushing kan det også glide over i, fordi alle til sidst er så trætte, at man helt dropper at kommunikere om det grønne. Det er en dårlig ide, fordi der både ligger CSR, økonomi og virksomhedsvækst i grøn marketing. 

Derfor er det altså en kæmpe trussel, hvis både du og dine ansatte ikke tror på det i selv kommunikere, for hvis ikke I tror på det, hvorfor skulle andre så? Derfor kan det godt betale sig ikke at kvæle sig selv og andre i den grønne marketing. Det er ikke sikkert, det er en større trussel. Konsekvenserne er bare forskellige. Dog har de en ting til fælles: det dårlige udfald. Hvis du greenwasher risikere du at blive taget i din løgn, og på den måde ende i shitstorm eller blive dømt. Du bliver i hvert fald dømt af folkedomstolen, og det er dine potentielle eller nuværende kunder, som helt eller delvist dropper dig som virksomhed. 

Konsekvensen ved Green fatique er, at der ikke bliver lyttet, og budskabet går tabt. På den måde kan du gøre alt nok så rigtigt, men der er bare ingen til at modtage det gode budskab. Derfor mister du kunder og eventuelt ansatte, da de er trætte af den forkert kommunikerede grønne marketing. Begge dele leder altså til tab i din virksomhed bare med to forskellige årsager. 

Hvordan undgår du green fatique?

Hvis du hele tiden bruger grønne buzzwords, bliver du udmattet. Balancegang er nøgleordet. Du skal derfor kommunikere meget konkret om dine tiltag, og undgå at fremhæve, at de er grønne. På den måde kommer du stadig frem med dit budskab, dine kunder bliver ikke så fyldt op, at de stopper med at lytte, og dig selv og dine ansatte kan sætte navn på de ting i sender ud, med stolthed. Her opnår du en balance, som er ideel for alle parter. 

Lær endnu mere om grøn udmattelse

Vi har lavet et videobaseret online kursus i Grøn Marketing, hvor Green Fatique er kapitel 04. Her får du flere gode eksempler fra virksomheden ELSK og meget andet. 

De første 200 deltagere får gratis adgang. Tilmeld dig nu på grønmarketing.dk 

Indholdsfortegnelse

Få opdateringer og lær af de bedste

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Del blogindlæget

Læs andre blogindlæg her

Grønne buzzwords og SEO

Hvad er det vigtigste, du skal huske, når du bruger grønne søgeord? Først og fremmest er det essentielt at understrege fra start, at 100% bæredygtighed

Læs mere »
bæredygtig innovation slow forest coffee og en mand som sidder på en trappe ved navn Sebastian

Bæredygtig innovation

Innovation er selvsagt vigtigt for din virksomheds udvikling og bæredygtige forretning. Grøn innovation kræver dog noget lidt ekstra for, at det for alvor lykkes med

Læs mere »

Skal vi arbejde sammen?

Udfyld formularen, så kontakter vi jer hurtigst muligt. 

Få gratis marketing og webanalyse

Indtast dine oplysninger, og vi vender tilbage snarest muligt, hvor vi snakker om, hvad du gerne vil have ud af din gratis analyse.

Glædelig jul og tak for et godt samarbejde

Uanset hvor meget eller lidt vi har talt sammen dette år, betyder vores samarbejde stadig meget for os hos stammen.

Derfor vil vi gerne give en eller anden speciel julegave, som måske kan hjælpe dig i 2022. 

40% rabat på en video eller foto til hjemmesiden eller sociale medier.

Gaven kan afhentes på vores kontor dalbygade 40U 1. sal eller du kan booke en online samtale i min, Benjamin, kalender.

Glæder mig til, vi tales ved. God jul!