Green hushing: Når du giver dig selv mundkurv på

Del artiklen

Hvad er green hushing?

Green hushing er kort fortalt, når virksomheder og organisationer fortier om grønne tiltag og budskaber i frygt for green washing. Noget som egentlig kommer af en god tanke, da man ikke har lyst til at sige noget forkert såvel bringe virksomheden i et dårligt lys. Paradokset er, at det faktisk er med til at hæmme den grønne omstilling, da vi har brug for, flere virksomheder kommunikerer deres rejse mod bæredygtighed. Især når ingen virksomheder kan være 100% bæredygtig, som verden ser ud lige nu.

Hvorfor er det vigtigt, vi kommunikerer vores grønne tiltag selv hvis få? 

Hvis virksomheden nærmest ingenting gør med hensyn til klima, biodiversitet og miljø, er det så fair, de kommunikerer grønne budskaber ud? 

Absolut ja! 

Okay, det kan være en hård pille at sluge. Hos os synes vi heller ikke om, når fossilbranchen bruger enorme summer på Google Ads på grønne søgeord. Eller at virksomheder såsom Shell får en utrolig høj ESG-rating (Enviromental, Sustainable & Governmental). Vi skal alle sammen med på rejsen, og heldigvis er der forskellige måder at kommunikere på: 

Etisk versus uetisk grøn kommunikation, som vi skriver lidt mere om længere nede i artiklen. 

Slutteligt, når du kommunikerer, ændres tankesættet hos dig selv, dine kunder, ansatte og ledelsen. Derfor er det bare ultra vigtigt, at I faktisk kommunikerer jeres tiltag, selvom de er få og små. Vores klare anbefaling er dog, at du får lagt en seriøs 10-årig plan for, hvordan virksomheden vil nedsætte drivhusgasser, gøre noget for biodiversiteten såvel sociale aspekter.

Restaurant Flammen gav sig selv mundkurv på i frygten for Green Washing

Se hele videoen herunder på grønmarketing.dk under kapitel 02

Se den fulde video nu og lær meget mere på grønmarketing.dk under kapitel 02

Giver du også dig selv mundkurv på? 

Du er ikke alene. I kraft af vores arbejde med grøn kommunikation har vi mødt flere virksomheder, som typisk siger noget lignende dette: “Ej, men vi kan jo ikke kommunikere grønne budskaber, før vi faktisk er helt færdige med at udvikle vores nye produkter. Vi er altså ikke klar endnu.” Vi hører den både fra nye, nuværende, tidligere såvel konkollegaers kunder. 

Heldigvis er førende bæredygtige brands ret klar i sulet: Du bør kommunikere din rejse så tidligt som overhovedet muligt. Både fordi det kan føre til mere salg af dine grønnere produkter, hvilket jo er hele pointen, men også fordi det holder dig motiveret til at blive bedre løbende. 

Faktisk siger virksomheder såsom Peter Larsen Kaffe og LETZ Sushi, at de ville have ønsket, de havde kommunikeret ud noget tidligere. 

Kilde: Se eventuelt vores videoserie i Grøn Marketing, hvor vi netop kommer ind på Green Washing, og hvorfor casevirksomhederne anbefaler at kommunikere rejsen tidligt.

Nå, men hvordan undgår du green hushing? 

Når alt kommer til alt, er du her nok fordi, du gerne vil lære, hvordan du rent faktisk undgår fænomenet. I følge os hos TRIBE Media er det faktisk ret nemt, men det kan vi jo også sagtens sige, når vi arbejder med det til dagligt.

Tryghed er hele humlen. 

Når du er tryg i at kommunikere dine grønnere tiltag, forsvinder hushing naturligvis helt automatisk. 

Formular til at undgå green hushing

Vi kører med følgende ÆTA model, om man vil: 

  • Ærlighed
  • Transparens 
  • Aktivitet 

Vigtigt at slå fast er, at greenwashing opstår udelukkende, når du siger noget decideret forkert. Noget som naturligvis er misvisende, hvilket gør det i strid med markedsføringsloven angående klimakommunikation.

Greenwashing er ikke følgende:

Virksomheden har 1% grønnere produkter, som er det eneste, de kommunikerer ud om, til trods for at de 99% andre produkter er totalt sorte. 

Dette er, hvad vi vil kalde for uetisk grøn marketing. Yderligere vil det i offentlighedens øjne typisk anses som green washing, selvom det altså ikke er. På den anden side siger markedsføringsloven også, at man skal tage udgangspunkt i, hvordan den gennemsnitlige forbruger ville opfatte kommunikationen. Dermed kan man altså godt kalde det for green washing, selvom det ikke er usandt. 

Ja, det blev lidt teknisk hurtigt, men pointen er blot, at ved at følge ÆTA modellen, undgår du både green washing såvel uetisk grøn marketing. 

Eksempelvis kunne du sige følgende som overholder ÆTA modellen:
“Vores nyudviklede produktlinje benytter sig af genbrugsplast, og så er vi begyndt at bruge læder lavet ud af æbleskind. 

Ja, vi ved godt, vi ikke er i mål, men nu er vi i gang med konkret at indføre nye tiltag. Vi lover, det her kun er starten, og vi modtager rigtig gerne feedback og idéer fra jer. Sammen gør vi en forskel.”

Her fortæller du altså, at I har et nyt grønnere produkt, men lægger heller ikke skjul på, at I langt fra er en grøn virksomhed.

Lyst til at dykke yderligere ned i emnet? 

Tag del i vores Grøn Marketing kursus og videoserie, hvor du får endnu mere viden og konkrete eksempler fra casevirksomheden, Restaurant Flammen.

En virksomhed der selv var ramt af green hushing. I kølvandet på vores videoserie har de for alvor valgt at dykke ned i bæredygtighedsarbejdet, og har fået udarbejdet både planer og strategier.

Se mere i videoserien og kapitel 02 i vores grøn marketing kursus på grønmarketing.dk

Du vil måske også kunne lide

Green buzzwords and SEO

What are the most important things to remember when using green keywords? First of all,…

grønne buzzwords

Grønne buzzwords og SEO

Hvad er det vigtigste, du skal huske, når du bruger grønne søgeord? Først og fremmest…

Green ambassadors: best practice

If you can make vegan living cool, you’ve really done something right. This is exactly…

Skal vi arbejde sammen?

Udfyld formularen, så kontakter vi jer hurtigst muligt eller ring på 7071 1200 

Glædelig jul og tak for et godt samarbejde

Uanset hvor meget eller lidt vi har talt sammen dette år, betyder vores samarbejde stadig meget for os hos stammen.

Derfor vil vi gerne give en eller anden speciel julegave, som måske kan hjælpe dig i 2022. 

40% rabat på en video eller foto til hjemmesiden eller sociale medier.

Gaven kan afhentes på vores kontor dalbygade 40U 1. sal eller du kan booke en online samtale i min, Benjamin, kalender.

Glæder mig til, vi tales ved. God jul!