Grønne ambassadører: Best practice

Del artiklen

Formår du at gøre vegansk livsstil cool, har du virkeligt gjort et eller andet rigtigt. Lige præcis dét har virksomheden, Naturli’, formået. Deres produkter er både velsmagende, lave på CO2 samt har en stærk og fed fortælling bag sig, som på samme tid samler og taler direkte til kundernes værdisæt. En afledt effekt blev grønne ambassadører. Ambassadører som for alvor har rykket virksomheden i en positiv retning. 

Hvad er grønne ambassadører?

I indlægget her kigger vi på de grønne ambassadører, som findes blandt mange målgrupper og kontekster. Generelt set forbinder man ofte ambassadører med forbrugere, men det kan i allerhøjeste grad også være ansatte, leverandører, B2B kunder og alt imellem. Grønne ambassadører er altså alle interessenter, som enten er stolte eller kan identificere sig med din organisations værdier og handlinger. Resultatet er aktive og engagerede følgere, som, ofte helt gratis, spreder organisationens budskaber, produkter, services og hjælper med virksomhedsudvikling.

Kigger vi på forbrugere og kunder, kan grønne ambassadører blive dine vigtigste produktudviklere og marketing, og vigtigst af alt, de kan være med til at undgå green fatique i organisationen.

Gratis produktfeedback og marketing fra dine kunder

Naturli’ er et pragteksemplar på en virksomhed, der for alvor har formået at engagere og aktivere sine allermest loyale kunder. Dermed skabe nogle yderst værdifulde grupper, hvor kunderne både hjælper med produktfeedback, men på samme tid også spreder produkterne på den bedst mulige måde: Via mund-til-mund metoden. Bæredygtig innovation når det er allerbedst.

Se den fulde serievideo nu, og bliv klogere på designfasen. Lær endnu mere på grønmarketing.dk under kapitel 10

Hvordan skaber du grønne ambassadører?

Principperne fra almindelige ambassadører gør sig naturligvis stadigvæk gældende. Omvendt når vi taler bæredygtighed, lægger vi nogle ekstra dimensioner ovenpå, som du bliver nødt til at være opmærksom på. 

For Naturli’ har det især været: 

  • Stærkt værdisæt for en bæredygtig fremtid uden nogle former for green washing
  • Facebooksiden Plantebevægelsen
  • Lækre planteprodukter til samme pris og kvalitet som konventionelle
  • Troværdige personer i virksomheden
  • God fortælling og identificerbar marketing som hænger sammen med værdisættet
  • Lukkede Facebookgrupper til forskellige formål
  • Engagement med deres netværk via utroligt lave svartider på alt fra direkte beskeder og kommentarer
  • Være på det sociale medie som kunderne er på
  • Turde tænke ud af boksen og sige sin mening på en gode måde

Kunderne er vigtige ambassadører, men dine ansatte kan være endnu vigtigere grønne ambassadører

Udover kunder og forbrugere, kan du også tænke ind i, hvilke medarbejdere du ønsker. Hvis du har grønne ambassadører og grønne produkter, er du også med til at skabe grønne arbejdspladser. Dette kan du også brande dig på. Det er dog vigtigt, du også gør noget i arbejdsmiljøet og på arbejdspladsen, som faktisk er bæredygtigt. Både hvad angår miljø, biodiversitet, klima såvel socialt velvære. Vi anbefaler, at du læser mere om, hvordan fremtidens grønne arbejdsmarked ser ud, da du ellers kan få svært ved medarbejderfastholdelse.

Grønne ambassadører hænger også stærkt sammen med personligheder og målgrupper. Derfor giver det rigtig god mening at kigge ind i de grønne målgrupper

Disclaimer: Naturli’ har faktisk nødvendigvis ikke tænkt så meget ind i hardcore segmentering af forbrugerne. I stedet har de fokuseret på at lave lækre produkter, som omkranser befolkningen meget bredt. Alt fra dedikerede veganere til helt almindelige danskere. En tilgang, vi absolut anbefaler. Ja, vi er et marketinghus, men vores klareste anbefaling er uden tvivl, du fokuserer på produktudvikling. Kvalitet og pris kommer bare altid først. Dernæst marketing. Tesla er eksempelvis et pragteksemplar på en virksomhed, hvor ingeniører og gode produkter altid kommer først. En simpel måde at vise det på, er, at Tesla har brugt 0 kroner på betalt annoncering, og til trods for det har skabt den mest sælgende bil i Europa

Hardcore produktudvikling og innovation kommer altså først.

Herefter er der ikke noget i vejen for, du kigger dybere ind i segmenteringen af grønne forbrugere. Måske findes der også nogle gode idéer til nye produkter såvel til kreativ marketing i selve segmenteringen.

Grønne målgrupper blandt forbrugerne

Udover at tænke i ambassadører giver det rigtig god mening at kigge på de forskellige målgrupper. På den måde kan man bedst muligt tilpasse sine budskaber. Det internationale marketingbureau, Dentsu, har klassificeret 4 grønne målgrupper suppleret af en 5. gruppe, som falder udenfor kategori, da denne gruppe er dem, som intet vil gøre for bæredygtighed. En vigtig gruppe at tænke på, selvom du identificerer dig som en grøn virksomhed.

Målgruppemodellen er relevant, når du gerne vil målrette dit budskab mod nogle bestemte typer. På den måde skyder du med en sniper i stedet for spredehagl, og kan få mere ud af marketingbudgettet.

De grønne målgrupper fra Denstu er: 

De snusfornuftige

Målgruppen, de snusfornuftige, er 21% af den danske befolkning i 2022. Overvægten er pensionister og 56% af dem er kvinder. De er bosat over hele Danmark.

De fleste har en snusfornuftig i deres netværk, men det er ikke dem, du forbinder direkte med bæredygtighed. Du ser dem nok som mere tilbageholdende, men de lever faktisk ret bæredygtigt.

Hvad elsker den snusfornuftige 

  • Genbrug
  • Besparelse på vand, energi og/eller mad

Det er ikke nødvendigvis meningen, de lever bæredygtigt. De ser det som besparende, fordi de har været vant til det gennem deres opvækst. 

Derfor er fokus på udbyttet vigtigt, når du skal kommunikere til denne målgruppe.

Statistikkerne siger

  • 79% mener, at livsstilsændringer er nødvendige
  • 43% er i tvivl om, hvad de selv kan gøre for at leve mere bæredygtigt
  • 93% mener, at regeringen har ansvaret for, at vi har et bæredygtigt samfund 

De blæredygtige

De blæredygtige er 11% af befolkningen i Danmark i 2022. De er oftest bosat i større byer, og 71% af dem er mænd. De har en middel indkomst.

Målgruppen kan godt virke provokerende. De vil nemlig gerne have, at omverdenen også synes, de lever bæredygtigt. Ironisk nok er det den målgruppe, som tager færrest grønne valg.

Hvad gør målgruppen?(Eller hvad gør de ikke…)

  • De affaldssorterer mindre end gennemsnittet 
  • De fokuserer minimalt på madspild
  • De sparer mindre på vandet 
  • De køber ikke danske varer eller genbrug

Ovenstående er årsager til, at de virker provokerende. Netop fordi de stadig gerne vil have, at folk synes, de er bæredygtige. De er lidt nogle blærerøve, og går derfor ikke på kompromis med deres image og økonomi. Derfor er det svært for denne målgruppe at træffe udelukkende bæredygtige valg. I nogle tilfælde er deres økonomi heller ikke til det. De har svært ved at give afkald på luksus, men det bæredygtige valg for dem, er det mest ‘woke’. Derfor vil de gerne følge ‘trenden’ bæredygtighed mere end formålet. 

Statistikkerne siger

  • 80% føler ikke, at de kan gøre en forskel for klima og miljø
  • 80% mener, at bæredygtighed er andres ansvar 
  • 84% vil gerne anerkendes som et menneske, der lever bæredygtigt 

De bekymrede

De bekymrede er 21% af danskerne i 2022. De har en middel til høj indkomst, og 64% er kvinder bosat i de mindre byer. 

I navnet ligger der naturligvis, de er bekymrede. De bekymrer sig om deres omgangskreds og deres børns fremtid, og det er oftest kvinder. Derfor er deres valg om bæredygtighed et valg, der bunder i, de gerne vil skabe en bedre fremtid.

Dog er de ikke sikre på, hvad det ‘rigtige’ valg egentlig er. Derfor er troværdighed essentielt. Eksempelvis via certificeringer på produkter og ærlig grøn marketing.

Det gyldne ord, MORAL, er i fokus her. Det er den dårlige samvittighed og deres bekymring for fremtiden, der driver den til at træffe gode valg. 

Statistikkerne siger: 

  • 91% er villige til at ændre adfærd for at leve mere bæredygtigt 
  • 65% er i tvivl om, hvad de selv kan gøre for at leve mere bæredygtigt 
  • 98% får det godt med sig selv, hvis de gør noget godt for naturen eller samfundet 

De aktivistiske

De aktivistiske er 18% af befolkningen i 2022. 55% er kvinder med en høj indkomst, og de er bosat i de større byer.

Det her er målgruppen, du først kommer i tanke om, når der er tale om grønne forbrugere. Dog tror du nok, de er lidt yngre, end hvad sandheden faktisk er. 59% af målgruppen er over 60 år gamle, hvor kun 13% er de 18-29 årige, og 12% er de 30-39 år.

Hvad gør denne målgruppe

  • De går forrest i kampen mod en grønnere fremtid. De har både økonomisk, faglig og social kapital til det. 
  • De tror på, de kan være med til at gøre en forskel
  • De træffer op til flere bæredygtige valg
  • De er villige til at gå på kompromis med luksus for at leve mere bæredygtigt.

De er bedre end den gennemsnitlige dansker, når det kommer til at udføre de bæredygtige valg. Alt fra affaldssortering, madspild, plastforbrug, bæredygtige certificeringer, vandbesparelse med videre.

Statistikkerne siger 

  • 74% er villige til at give afkald på materielle goder for at leve mere bæredygtigt
  • 60% vil gerne anerkendes som et menneske, der lever bæredygtigt
  • 95% mener, at de har et medansvar for at gøre vores samfund bæredygtigt

Hvad skal du passe på, når du segmenterer forbrugerne så markant? 

Vores anbefaling er, at du skal være forsigtig med at hænge dig alt for meget i tallene og målgrupperne. De er blot baseret på statistik, hvorfor virkeligheden kan være anderledes. Brug hellere mere tid på lækre og brugbare produkter, gode generelle fortællinger og så skal resten nok komme. De grønne målgrupper skal i følge os ses som et fremragende supplement.

Troværdighed og produktudvikling er stadigvæk din vigtigste ven

Vi har en mission om, at alle personer involveret med marketing, skal blive eksperter i grøn kommunikation. Derfor har vi udviklet et gratis Grøn Marketing videokursus, som netop kan hjælpe dig med den mest effektive grønne fortælling.

Lær mere om, hvordan du får grønne ambassadører og finder de rette målgrupper, og 9 andre vigtige emner.

a website with the word'marketing' on it
Eksempel på Grøn Marketing kurset som er gratis for de første 200

Du vil måske også kunne lide

Green buzzwords and SEO

What are the most important things to remember when using green keywords? First of all,…

grønne buzzwords

Grønne buzzwords og SEO

Hvad er det vigtigste, du skal huske, når du bruger grønne søgeord? Først og fremmest…

Green ambassadors: best practice

If you can make vegan living cool, you’ve really done something right. This is exactly…

Skal vi arbejde sammen?

Udfyld formularen, så kontakter vi jer hurtigst muligt eller ring på 7071 1200 

Glædelig jul og tak for et godt samarbejde

Uanset hvor meget eller lidt vi har talt sammen dette år, betyder vores samarbejde stadig meget for os hos stammen.

Derfor vil vi gerne give en eller anden speciel julegave, som måske kan hjælpe dig i 2022. 

40% rabat på en video eller foto til hjemmesiden eller sociale medier.

Gaven kan afhentes på vores kontor dalbygade 40U 1. sal eller du kan booke en online samtale i min, Benjamin, kalender.

Glæder mig til, vi tales ved. God jul!