Grøn markedsføring er fremtidssikret marketing

På ét år er virksomheder som arbejder strategisk med bæredygtighed steget fra 12 til 22%* I fremtiden kommer vi altså ikke udenom, at al marketing er grøn.

Grøn markedsføring italesætter det eksisterende grønne i din kommunikation. Igennem kommunikationen får du automatisk genereret data, hvilket giver dig et databaseret grundlag for at sige: “Måske vi burde satse lidt mere på bæredygtighed”. Har du ikke en historie? Her har vi udviklet Grøn Genvej, som finder dine ufortalte grønne eksisterende historier. Vi fokuserer ikke på at ændre dit produkt. Det er op til dig. For os, og for dig, er det vigtigste at starte et sted.

*Gælder fra 2017 – 2018. Kilde er Dansk Industri: Virksomheder som bruger bæredygtighed strategisk stiger.

Grøn Marketing

Du har en grøn historie eller et nyt grønt produkt, du gerne vil have kommunikeret ud. Vi taler dit sprog.

Grøn Genvej

Genvej til bæredygtig omstilling. Finder dine ufortalte grønne historier. Se om Grøn Genvej passer til dig

Grøn Omstilling

Vi er lidt på dybt vand her. Heldigvis samarbejder vi med førende eksperter eksempelvis Azilis.

Fordele

Bæredygtighed er big business både nu og i fremtiden

Kan ens virksomhed virkelig være bæredygtig og vækste på samme tid? Svaret er: Du kan ikke undgå at lade være. Er du ikke grøn i fremtiden, kommer du ganske enkelt bagerst i køen. Efterhånden findes der mange eksempler på både store og små virksomheder, som allerede er gået i gang.

Men hvordan kommer man i gang som lille virksomhed med få ressourcer?

En genvej til at komme i gang kan være via grøn kommunikation af dine allerede eksisterende ufortalte grønne historier.

Resultatet er kommunikation og grøn markedsføring til i dag og i morgen, som via dataindsamling også giver et databaseret grundlag for fremtidige beslutninger.

Dermed er I allerede på vej til at komme foran konkurrenterne. 

to personer i en skov som laver grøn marketing for tribe media

Grøn Genvej

"En Grøn Genvej, er det ikke bare Grøn Vaskning?" Nej, vi fokuserer på dine ufortalte grønne eksisterende historier.

Resultatet er, at mens du kommunikerer grønne budskaber ud, samler vi data ind. På den måde får du et databaseret grundlag for bedre at kunne sige: “Hey, måske vi burde ændre vores kerneservice også”. Genvejen ligger i at starte med kommunikation, da det er mindre risikofyldt.
Tag Grøn Genvej testen her, og se om du kan være med.

Hvorfor er grøn branding vigtig og hvad skal du passe på med?

Når du bruger bæredygtig branding, bliver din organisation automatisk mere grøn, fordi tankesættet ændre internt og eksternt. Derudover er det godt for forretningen.

Men hvad skal man passe på med, når man påbegynder den grønne marketing? Den aller, allerstørste er uden tvivl grønvaskning eller ‘greenwashing’ på engelsk. Du må på ingen måde begå den fejl, at du bruger bæredygtig branding, uden at der er noget hold i det. Risikoen er, at du kommer ud i en ‘grøn shitstorm’. Heldigvis er det til at undgå ved hjælp af især ærlighed. På den måde er det også automatisk etisk markedsføring.

Grønne begreber indenfor kommunikation

Herunder får du en kort liste med termer og begreber, som forhåbenligt forklarer hvad grøn markedsføring handler om.

Handler kort fortalt om at bruge bæredygtighed strategisk i sin markedsføring af grønne produkter, services og budskaber.

Grønvaskning er kort fortalt, at man kommunikerer ud, at man er grøn, hvor bunden af isbjerget i virkeligheden viser en helt anden historie. Noget du som virksomhed absolut ikke anbefales at gøre, hvis du gerne vil passe på dit ry. Det bedste grønvaskning eksempel i nyere tid er nok VW med deres snyde-software, som gjorde deres biler mere grønne, end de egentlig var.

Ligger lidt i samme boldgade som grøn marketing, men hvor fokusset udelukkende er på etik. Etik kan omvendt være mange ting, hvorfor det ikke kun handler om bæredygtighed i form af klima, miljø og biodiversitet. Eksempelvis kan etisk markedsføring være, at man ikke brander produkter som er afhængighedsskabende hos mennesker.

Hænger sådan set stærkt sammen med marketing, men kommunikation spænder mere bredt. Alt fra hvordan du internt såvel eksternt kommunikerer ud. Derfor er det i virkeligheden mere kompleks end marketing, fordi det involverer hele organisationen.

Bonus-begreb som vi synes er vigtigt at have med. Spørgsmålet er nemlig, om der i den nuværende verdenssituation overhovedet kan eksistere bæredygtige virksomheder? Svaret er nok nej. Derfor dækker begrebet over dét, at man som virksomhed gør alt for at arbejde med bæredygtighed, selvom man godt ved, at en 100% bæredygtig virksomhed ikke eksisterer i øjeblikket. 

Dit brand bliver påvirket af alt, du, dine medarbejdere, bestyrrelse og kunder gør. Derfor dækker grøn branding begrebet i virkeligheden over alt det, din virksomhed står for, gør og siger. Branding i grøn forstand kræver derfor et paradigmeskifte i organisationen, hvis man for alvor vil positionere sig som et grønt brand.

Om Grøn Marketing

Vi hjælper dig nu, så du får en forretning til i dag og i morgen

Nysgerrig på hvordan det virker? Tag en snak med os. Vores grønne marketing hjerte banker, og ja, alle kan være med, så længe lysten til at tænke langsigtet er til stede. 

Lige meget hvor langt du er, hjælper vi dig nu og til fremtiden

Få gratis marketing og webanalyse

Indtast dine oplysninger, og vi vender tilbage snarest muligt, hvor vi snakker om, hvad du gerne vil have ud af din gratis analyse.