Hvad er Grøn Marketing, og faldgruber i grøn branding

Grøn Marketing

Hvad får du ved at læse denne side?

Kort fortalt handler Grøn Marketing om ærlighed, transparens og effektiv kommunikation. Derudover får du viden om:

  • generel viden om bæredygtig kommunikation
  • hvordan vi arbejder med grøn marketing, og
  • konkrete tips og råd til selv at komme i gang

Men hvor skal dit fokus ligge, når du påbegynder den grønne marketing- og kommunikationsrejse? Den vigtigste pointe er uden tvivl, du skal undgå grønvaskning eller ‘greenwashing’. Bæredygtig branding uden hold er decideret selvmord, og det kommer til at ramme dig negativt. Lyver du dig grønnere, ender du højst sandsynligt i en ‘grøn shitstorm’ og potentielt en stor bøde.

Helt simpelt; undgår du greenwashing ved at være ærlig og gennemsigtig i din markedsføring, opstår også etisk markedsføring.

En fed gave der er værd at tage med!

Begreber indenfor grøn kommunikation og marketing

Herunder får du en kort liste med termer og begreber, der forklarer, hvad grøn markedsføring handler om.

Handler kort fortalt om at bruge bæredygtighed strategisk i sin markedsføring af grønne produkter, services og budskaber. Lyt til en god podcast om emnet her.

Grønvaskning er kort fortalt, at man kommunikerer, at man er grøn, hvor bunden af isbjerget i virkeligheden viser en helt anden historie. Noget du som virksomhed absolut ikke anbefales at gøre, hvis du gerne vil passe på dit ry. Et moderne og godt eksempel på grønvaskning er VW med deres snyde-software, som gjorde deres biler mere grønne, end de egentlig var.

Ligger lidt i samme boldgade som grøn marketing, men her er fokusset udelukkende på etik. Etik kan omvendt være mange ting, hvorfor det ikke kun handler om bæredygtighed i form af klima, miljø og biodiversitet. Eksempelvis kan etisk markedsføring være, at man ikke brander produkter, der er afhængighedsskabende hos mennesker. Heldigvis har VW sejlet om, og er i gang med en større omstilling til elektriske biler.

Hænger stærkt sammen med marketing, men kommunikation spænder mere bredt. Det indebærer, hvordan du internt såvel som eksternt kommunikerer. Derfor er det i virkeligheden mere kompleks end marketing, fordi det involverer hele organisationen.

Et bonus-begreb som vi synes er vigtigt at have med. Spørgsmålet er nemlig, om der i den nuværende verdenssituation overhovedet kan eksistere bæredygtige virksomheder? Svaret er nok nej. Derfor dækker begrebet over dét, at man som virksomhed gør alt for at arbejde med bæredygtighed, selvom man godt ved, at en 100% bæredygtig virksomhed ikke eksisterer i øjeblikket.

Dit brand bliver påvirket af alt du, dine medarbejdere og din bestyrelse gør. Ja selv det dine kunder gør. Derfor dækker grøn branding begrebet i virkeligheden over alt det, din virksomhed står for, gør og siger. Branding i grøn forstand kræver derfor et paradigmeskifte i organisationen, hvis man for alvor vil positionere sig som et grønt brand. I en dansk kontekst er især Naturli’ eksemplarisk på et grønt brand.

Sådan kommer du i gang med grøn marketing rejsen

Grøn Marketing er for organisationer og brands allerede på den bæredygtige rejse

OBS: Mangler du et overblik over din virksomheds bæredygtighed og grønne marketing, start eventuelt med Grøn Genvej

Illustration af hvordan grøn Genvej sammen med grøn marketing virker

Sådan analyserer vi grønne brands og organisationer

Først identificerer vi, hvor du ligger på skalaen. Enten er du lige gået i gang, hvorfor du er “LEAN GREEN” eller også er du faktisk ret langt i din process, hvorfor du er “EXTREME GREEN”. Efterfølgende bruger vi nedenstående tjekliste, som vi gerne vil advare om kan være en stor mundfuld (-; til at identificere muligheder for din organisation og brand.

et billede af en model som bruges til grøn analyse som bruges i grøn marketing og grøn markedsføring

Kilde:
Green Marketing as the Source of the Competitive Advantage of the Business, Moravcikova D, Krizanova A, Kliestikova J, Rypakova M. Sustainability. 2017

Sådan kommer du i gang med grøn marketing rejsen

Tjekliste til grøn marketing

Brug tjeklisten til at identificere, hvor du har uudnyttet potentiale. Tag fat i os uforpligtende hvis du har spørgsmål.

  1. Ved du, hvordan hele bæredygtigheds “trenden” påvirker din virksomhed indirekte såvel direkte både nu og i fremtiden, og hvad du skal handle på? 
  2. Hvilke kundesegmenter har du i forhold til bæredygtighed, når det kommer til dine produkter, brand, services, marketing og omdømme.
  3. Forstår du / din marketing- og kommunikationsafdeling, hvordan de kan bruge det nye grønne marketing paradigme versus traditionel marketing
  4. Laver du en life cycle assesment og/eller Carbon Footprinting af dine nye og eksisterende produkter og har du en kort- og langtidsplan for optimering af produkterne?
  5. Når I udvikler nye produkter og forretningsmodeller, tænker I så bæredygtighed holistisk ind? Eksempelvis hvordan man kan konvertere et produkt til at være mere bæredygtigt, men med de samme egenskaber og pris.
  6. Ved Jeres kunder og klienter, at I er bæredygtige / indtænker bæredygtighed strategisk i virksomheden?
  7. Er I 100% gennemsigtige og ærlige i Jeres kommunikation ved at fortælle om både de gode og dårlige indsatser i fht. bæredygtighed? 
  8. Engagerer og laver I partnerskaber med interessenter (retailers, suppliers, regering/kommune og NGO’er) samt uddanner alt fra forbrugere til ansatte via kommunikation og markedsføring?
  9. Tager I inspiration fra andre lignende virksomheder som Jer selv, der er førende på både produkt og i fht. bæredygtighed?

Klar til bæredygtig kommunikation?

Naturligvis behøver alle ovenstående trin ikke være opfyldt, før du kan gå i gang med at kommunikere ud. Vi tror meget på processen. En iterativ process hvor man konstant lærer, udvikler og handler. Metoderne fra Lean Startup tager vi meget inspiration fra. Derudover tager vi også inspiration fra Guide til verdensmålskommunikation, hvor vi har samlet de vigtigste handleområder herunder: 

 

 

3 trin til verdensmålskommunikation

Strategisk
Hvordan kombineres bæredygtige tiltag med alle virksomhedens aktiviteter (organisation, produkter, værdikæde, kommunikation etc)?

Fremgangsmetode

  1. Identificér de mindst bæredygtige områder i virksomheden og skab et turnaround her eller
  2. Vælg ét verdensmål som er mest nærliggende virksomheden
    Vigtigt: De 17 SDG’er er ikke en tjekliste, eksisterende praksis skal matches med
  3. Besluttes en større omstilling → skal brandets design også afspejle dette (logo, hjemmeside etc)

Taktisk
Brug ambassadører til at formidle den nye strategi og omstilling. Læs mere om “the 3 procent rule” som handler om, at 3% gode influencers kan påvirke 90% af organisationen. Ikke nødvendigvis CEOs som finder disse ambassadører, men en omfattende netværks- og kulturanalyse

Operationelt
De strategiske og taktiske mål skal forankres i kommunikationen og marketingen via tonalitet, ordvalg samt billeder → derudover skal det være konsistent på alle kanaler (ekstern, intern, web, SoMe og fysiske elementer)

Spørgsmål eller sparring?

Grøn markedsføring er fremtidssikret marketing

På bare ét år er virksomheder som arbejder strategisk med bæredygtighed steget fra 12 til 22%*

*Gælder fra 2017 – 2018. Kilde er Dansk Industri

Hvordan ser vi Grøn Marketing hos TRIBE Media?

To indgangsvinkler:
1) Grøn Genvej er et dialogværktøj som identificerer, hvor på rejsen du er.
2) Grøn Marketing + omstilling er den iterative proces, som hjulet længere nede også illustrerer. Grøn omstilling er naturligvis fundamentet. Marketing kommer derefter.  

Grøn Genvej

Dialogværktøj som finder og fortæller dine ufortalte grønne historier internt og eksternt. En kickstarter til bæredygtig omstilling

Grøn Omstilling

Vi er lidt på dybt vand her. Men det lader vi ikke stoppe os. Derfor samarbejder vi med førende eksperter.

Grøn Marketing

Viden, strategi og kommunikation til virksomheder med og uden marketingafdeling såvel bureauer 

Illustration af hvordan grøn Genvej sammen med grøn marketing virker

Grøn kommunikation er meget mere end bare at undgå green washing

I fremtiden kommer vi ikke udenom, at al marketing er grøn. Derfor ser vi også, virksomheder som bruger bæredygtighed strategisk stiger.

 Lige præcis Grøn markedsføring italesætter de eksisterende historier i din virksomhed. Igennem grøn kommunikation får du automatisk genereret data, som giver dig et databaseret grundlag for at sige: “Måske vi burde satse endnu mere på bæredygtighed”. Vi ser det nemlig allerede: Bæredygtighed er en god forretning.

Grøn historie? Det har jeg ikke“. Højst sandsynligt jo. Du har blot ikke opdaget den endnu. Derfor har vi udviklet Grøn Genvej, som finder dine ufortalte men allerede eksisterende grønne historier. 

Fokus er ikke på at ændre din virksomheds produkt – det har vi grøn omstilling til. Vi fokuserer i stedet på at fremhæve det grønne i din virksomhed.

Grøn Genvej er første trin

Klar til at finde ud af, hvordan Grøn Marketing og bæredygtighed kan hjælpe din virksomhed? Tag Grøn Genvej testen nu

Selvom du er i gang med den grønne omstilling, kan det sagtens være, Grøn Genvej alligevel er relevant for dig. Genvejen er et dialogværktøj, som forhåbentlig får sat tanker i gang hos dig, og dermed ledt dig videre på rejsen. Vi håber naturligvis, vi kan hjælpe dig med en del af rejsen.

Tag Grøn Genvej testen her, og få identificeret, hvor på rejsen du er.

Fordele

Bæredygtighed er big business - både nu og i fremtiden

Kan ens virksomhed virkelig være bæredygtig og vækste på samme tid? Svaret er simpelt: JA, du kan faktisk ikke undgå at lade være! Er du ikke grøn i fremtiden – kommer du ganske enkelt bagerst i køen. Der findes mange eksempler på både store og små virksomheder, der allerede er i fuld gang med at blive grønnere. 

Ressourcer og manglende viden holder mig tilbage.” Hvordan kommer du med i gang som mindre virksomhed med få ressourcer?

Brug vores genvej til at komme i gang via grøn kommunikation af dine ufortalte men allerede eksisterende grønne historier.

Resultatet er kommunikation og grøn markedsføring til i dag og i morgen, som via dataindsamling giver et databaseret grundlag for fremtidige beslutninger. Dermed er I allerede på vej foran konkurrenterne!

to personer i en skov som laver grøn marketing for tribe media

Savner du mere indhold om Grøn Markedsføring?

Hvorfor undersøger du grøn marketing?

Lige nu overvejer vi nemlig at lave flere omfattende blogindlæg samt kurser på emnet. Derfor er vi nysgerrige på, hvorfor du er her på siden (anonym besvarelse)?

Kontakt os

Vi hjælper dig nu, så du får en forretning til i dag og i morgen

Nysgerrig på hvordan det virker? Tag en snak med os. Vores grønne marketing hjerte banker, og ja, alle kan være med, hvis lysten til at tænke langsigtet og gennemsigtigt er til stede.

Lige meget hvor langt du er, hjælper vi dig nu og til fremtiden

Få gratis marketing og webanalyse

Indtast dine oplysninger, og vi vender tilbage snarest muligt, hvor vi snakker om, hvad du gerne vil have ud af din gratis analyse.

Glædelig jul og tak for et godt samarbejde

Uanset hvor meget eller lidt vi har talt sammen dette år, betyder vores samarbejde stadig meget for os hos stammen.

Derfor vil vi gerne give en eller anden speciel julegave, som måske kan hjælpe dig i 2022. 

40% rabat på en video eller foto til hjemmesiden eller sociale medier.

Gaven kan afhentes på vores kontor dalbygade 40U 1. sal eller du kan booke en online samtale i min, Benjamin, kalender.

Glæder mig til, vi tales ved. God jul!