
Hvorfor er grøn branding vigtig og hvad skal du passe på med?
Når du bruger bæredygtig branding, bliver din organisation automatisk mere grøn, fordi tankesættet ændre internt og eksternt. Derudover er det godt for forretningen.
Men hvad skal man passe på med, når man påbegynder den grønne marketing? Den aller, allerstørste er uden tvivl grønvaskning eller ‘greenwashing’ på engelsk. Du må på ingen måde begå den fejl, at du bruger bæredygtig branding, uden at der er noget hold i det. Risikoen er, at du kommer ud i en ‘grøn shitstorm’. Heldigvis er det til at undgå ved hjælp af især ærlighed. På den måde er det også automatisk etisk markedsføring.
Grønne begreber indenfor kommunikation
Herunder får du en kort liste med termer og begreber, som forhåbenligt forklarer hvad grøn markedsføring handler om.
Handler kort fortalt om at bruge bæredygtighed strategisk i sin markedsføring af grønne produkter, services og budskaber.
Grønvaskning er kort fortalt, at man kommunikerer ud, at man er grøn, hvor bunden af isbjerget i virkeligheden viser en helt anden historie. Noget du som virksomhed absolut ikke anbefales at gøre, hvis du gerne vil passe på dit ry. Det bedste grønvaskning eksempel i nyere tid er nok VW med deres snyde-software, som gjorde deres biler mere grønne, end de egentlig var.
Ligger lidt i samme boldgade som grøn marketing, men hvor fokusset udelukkende er på etik. Etik kan omvendt være mange ting, hvorfor det ikke kun handler om bæredygtighed i form af klima, miljø og biodiversitet. Eksempelvis kan etisk markedsføring være, at man ikke brander produkter som er afhængighedsskabende hos mennesker.
Hænger sådan set stærkt sammen med marketing, men kommunikation spænder mere bredt. Alt fra hvordan du internt såvel eksternt kommunikerer ud. Derfor er det i virkeligheden mere kompleks end marketing, fordi det involverer hele organisationen.
Bonus-begreb som vi synes er vigtigt at have med. Spørgsmålet er nemlig, om der i den nuværende verdenssituation overhovedet kan eksistere bæredygtige virksomheder? Svaret er nok nej. Derfor dækker begrebet over dét, at man som virksomhed gør alt for at arbejde med bæredygtighed, selvom man godt ved, at en 100% bæredygtig virksomhed ikke eksisterer i øjeblikket.
Dit brand bliver påvirket af alt, du, dine medarbejdere, bestyrrelse og kunder gør. Derfor dækker grøn branding begrebet i virkeligheden over alt det, din virksomhed står for, gør og siger. Branding i grøn forstand kræver derfor et paradigmeskifte i organisationen, hvis man for alvor vil positionere sig som et grønt brand.