Grøn markedsføring er fremtidssikret marketing

På bare ét år er virksomheder som arbejder strategisk med bæredygtighed steget fra 12 til 22%*

*Gælder fra 2017 – 2018. Kilde er Dansk Industri

Illustration af hvordan grøn Genvej sammen med grøn marketing virker

Hvordan ser vi Grøn Marketing?

To indgangsvinkler: 1) Grøn Genvej er en kickstarter til virksomheder der kæmper med at komme i gang.
2) Grøn Marketing + omstilling er den iterative proces, som hjulet også illustrerer. Grøn omstilling er naturligvis fundamentet. Marketing kommer derefter.  

Grøn Genvej

Dialogværktøj som finder og fortæller dine ufortalte grønne historier internt og eksternt. En kickstarter til bæredygtig omstilling

Grøn Omstilling

Vi er lidt på dybt vand her. Men det lader vi ikke stoppe os. Derfor samarbejder vi med førende eksperter.

Grøn Marketing

Strategi og kommunikation af en grøn historie, produkt eller et helt brand til den rette målgruppe.

Meget mere end bare at undgå green washing

I fremtiden kommer vi ikke udenom, at al marketing er grøn. Derfor ser vi også, virksomheder som bruger bæredygtighed strategisk stiger. Lige præcis Grøn markedsføring italesætter de eksisterende historier i din virksomhed. Igennem grøn kommunikation får du automatisk genereret data, som giver dig et databaseret grundlag for at sige: “Måske vi burde satse endnu mere på bæredygtighed”. Vi ser det nemlig allerede: Bæredygtighed er en god forretning.

Grøn historie? Det har jeg ikke“. Højst sandsynligt jo. Du har blot ikke opdaget den endnu. Derfor har vi udviklet Grøn Genvej, som finder dine ufortalte men allerede eksisterende grønne historier. 

Fokus er ikke på at ændre din virksomheds produkt – det har vi grøn omstilling til. Vi fokuserer i stedet på at fremhæve det grønne i din virksomhed.

Interesseret?
Send et spørgsmål eller tag fat i os

Faldgruber i grøn branding

Når du bruger bæredygtig branding, bliver din organisation automatisk mere grøn, fordi tankesættet ændres både internt og eksternt. Samtidig er det godt for din forretning!

Men hvor skal dit fokus ligge, når du påbegynder den grønne marketing- og kommunikationsrejse? Den vigtigste pointe er uden tvivl, du skal undgå grønvaskning eller ‘greenwashing’. Bæredygtig branding uden hold er decideret selvmord, og det kommer til at ramme dig negativt. Lyver du dig grønnere, ender du højst sandsynligt i en ‘grøn shitstorm’ og potentielt en stor bøde.

Helt simpelt; undgår du greenwashing ved at være ærlig og gennemsigtig i din markedsføring, opstår også etisk markedsføring.

En fed gave der er værd at tage med!

Begreber indenfor grøn kommunikation og marketing

Herunder får du en kort liste med termer og begreber, der forklarer, hvad grøn markedsføring handler om.

Handler kort fortalt om at bruge bæredygtighed strategisk i sin markedsføring af grønne produkter, services og budskaber. Lyt til en god podcast om emnet her.

Grønvaskning er kort fortalt, at man kommunikerer, at man er grøn, hvor bunden af isbjerget i virkeligheden viser en helt anden historie. Noget du som virksomhed absolut ikke anbefales at gøre, hvis du gerne vil passe på dit ry. Et moderne og godt eksempel på grønvaskning er VW med deres snyde-software, som gjorde deres biler mere grønne, end de egentlig var.

Ligger lidt i samme boldgade som grøn marketing, men her er fokusset udelukkende på etik. Etik kan omvendt være mange ting, hvorfor det ikke kun handler om bæredygtighed i form af klima, miljø og biodiversitet. Eksempelvis kan etisk markedsføring være, at man ikke brander produkter, der er afhængighedsskabende hos mennesker. Heldigvis har VW sejlet om, og er i gang med en større omstilling til elektriske biler.

Hænger stærkt sammen med marketing, men kommunikation spænder mere bredt. Det indebærer, hvordan du internt såvel som eksternt kommunikerer. Derfor er det i virkeligheden mere kompleks end marketing, fordi det involverer hele organisationen.

Et bonus-begreb som vi synes er vigtigt at have med. Spørgsmålet er nemlig, om der i den nuværende verdenssituation overhovedet kan eksistere bæredygtige virksomheder? Svaret er nok nej. Derfor dækker begrebet over dét, at man som virksomhed gør alt for at arbejde med bæredygtighed, selvom man godt ved, at en 100% bæredygtig virksomhed ikke eksisterer i øjeblikket.

Dit brand bliver påvirket af alt du, dine medarbejdere og din bestyrelse gør. Ja selv det dine kunder gør. Derfor dækker grøn branding begrebet i virkeligheden over alt det, din virksomhed står for, gør og siger. Branding i grøn forstand kræver derfor et paradigmeskifte i organisationen, hvis man for alvor vil positionere sig som et grønt brand. I en dansk kontekst er især Naturli’ eksemplarisk på et grønt brand.

Sådan kommer du i gang med grøn marketing rejsen

Grøn Marketing er primært til organisationer og brands, som allerede er på den bæredygtige rejse og grønne omstilling.

OBS: Er din organisation ikke startet med omstillingen, anbefaler vi at tage et kig på Grøn Genvej i stedet.

Sådan analyserer vi grønne brands og organisationer

Først identificerer vi, hvor du ligger på skalaen. Enten er du lige gået i gang, hvorfor du er “LEAN GREEN” eller også er du faktisk ret langt i din process, hvorfor du er “EXTREME GREEN”. Efterfølgende bruger vi nedenstående tjekliste, som vi gerne vil advare om kan være en stor mundfuld (-; til at identificere muligheder for din organisation og brand.

Kilde:
Green Marketing as the Source of the Competitive Advantage of the Business, Moravcikova D, Krizanova A, Kliestikova J, Rypakova M. Sustainability. 2017

et billede af en model som bruges til grøn analyse som bruges i grøn marketing og grøn markedsføring

Tjekliste til grøn marketing

  1. Ved du, hvordan hele bæredygtigheds “trenden” påvirker din virksomhed indirekte såvel direkte både nu og i fremtiden, og hvad du skal handle på? 
  2. Hvilke kundesegmenter har du i forhold til bæredygtighed, når det kommer til dine produkter, brand, services, marketing og omdømme.
  3. Forstår du / din marketing- og kommunikationsafdeling, hvordan de kan bruge det nye grønne marketing paradigme versus traditionel marketing
  4. Laver du en life cycle assesment og/eller Carbon Footprinting af dine nye og eksisterende produkter og har du en kort- og langtidsplan for optimering af produkterne?
  5. Når I udvikler nye produkter og forretningsmodeller, tænker I så bæredygtighed holistisk ind? Eksempelvis hvordan man kan konvertere et produkt til at være mere bæredygtigt, men med de samme egenskaber og pris.
  6. Ved Jeres kunder og klienter, at I er bæredygtige / indtænker bæredygtighed strategisk i virksomheden?
  7. Er I 100% gennemsigtige og ærlige i Jeres kommunikation ved at fortælle om både de gode og dårlige indsatser i fht. bæredygtighed? 
  8. Engagerer og laver I partnerskaber med interessenter (retailers, suppliers, regering/kommune og NGO’er) samt uddanner alt fra forbrugere til ansatte via kommunikation og markedsføring?
  9. Tager I inspiration fra andre lignende virksomheder som Jer selv, der er førende på både produkt og i fht. bæredygtighed?

Klar til at kommunikere samt lave marketing?

Naturligvis behøver alle ovenstående trin ikke være opfyldt, før du kan gå i gang med at kommunikere ud. Vi tror meget på processen. En iterativ process hvor man konstant lærer, udvikler og handler. Metoderne fra Lean Startup tager vi meget inspiration fra. Derudover tager vi også inspiration fra Guide til verdensmålskommunikation, hvor vi har samlet de vigtigste handleområder herunder: 

3 trin til verdensmålskommunikation

Strategisk
Hvordan kombineres bæredygtige tiltag med alle virksomhedens aktiviteter (organisation, produkter, værdikæde, kommunikation etc)?

Fremgangsmetode

  1. Identificér de mindst bæredygtige områder i virksomheden og skab et turnaround her eller
  2. Vælg ét verdensmål som er mest nærliggende virksomheden
    Vigtigt: De 17 SDG’er er ikke en tjekliste, eksisterende praksis skal matches med
  3. Besluttes en større omstilling → skal brandets design også afspejle dette (logo, hjemmeside etc)



Taktisk

Brug ambassadører til at formidle den nye strategi og omstilling. Læs mere om “the 3 procent rule” som handler om, at 3% gode influencers kan påvirke 90% af organisationen. Ikke nødvendigvis CEOs som finder disse ambassadører, men en omfattende netværks- og kulturanalyse

Operationelt
De strategiske og taktiske mål skal forankres i kommunikationen og marketingen via tonalitet, ordvalg samt billeder → derudover skal det være konsistent på alle kanaler (ekstern, intern, web, SoMe og fysiske elementer)

Er Grøn Genvej alligevel relevant for dig?

"En Grøn Genvej, er det ikke bare Grøn Vaskning?" Nej, vi fokuserer på dine ufortalte grønne eksisterende historier.

Selvom du er i gang med den grønne omstilling, kan det sagtens være, Grøn Genvej alligevel er relevant for dig. Måske tænker du, at: “Okay, jeg er nok ikke helt klar alligevel til decideret Grøn Marketing”. Her er genvejen i stedet er godt valg.

Resultatet er, at mens du kommunikerer grønne budskaber ud, samler vi data ind. På den måde får du et databaseret grundlag for at sige: “Hey, måske vi burde ændre vores kerneservice også og gå i gang med grøn omstilling”. Genvejen ligger i at starte med kommunikation af eksisterende historier uden at skulle igennem den helt store mølle Grønne Marketing og Omstillings-mølle.

Tag Grøn Genvej testen her, og se om du kan være med.

Fordele

Bæredygtighed er big business - både nu og i fremtiden

Kan ens virksomhed virkelig være bæredygtig og vækste på samme tid? Svaret er simpelt: JA, du kan faktisk ikke undgå at lade være! Er du ikke grøn i fremtiden – kommer du ganske enkelt bagerst i køen. Der findes mange eksempler på både store og små virksomheder, der allerede er i fuld gang med at blive grønnere. 

Ressourcer og manglende viden holder mig tilbage.” Hvordan kommer du med i gang som mindre virksomhed med få ressourcer?

Brug vores genvej til at komme i gang via grøn kommunikation af dine ufortalte men allerede eksisterende grønne historier.

Resultatet er kommunikation og grøn markedsføring til i dag og i morgen, som via dataindsamling giver et databaseret grundlag for fremtidige beslutninger. Dermed er I allerede på vej foran konkurrenterne!

to personer i en skov som laver grøn marketing for tribe media

Savner du mere indhold om Grøn Markedsføring?

Lige nu overvejer vi at lave flere omfattende blogindlæg samt kurser på emnet. Derfor er vi nysgerrige på, hvorfor du er her på siden

Hvorfor researcher du grøn marketing (anonym besvarelse)?

Om Grøn Marketing

Vi hjælper dig nu, så du får en forretning til i dag og i morgen

Nysgerrig på hvordan det virker? Tag en snak med os. Vores grønne marketing hjerte banker, og ja, alle kan være med, hvis lysten til at tænke langsigtet og gennemsigtigt er til stede.

Lige meget hvor langt du er, hjælper vi dig nu og til fremtiden

Få gratis marketing og webanalyse

Indtast dine oplysninger, og vi vender tilbage snarest muligt, hvor vi snakker om, hvad du gerne vil have ud af din gratis analyse.