Hvis du driver en hjemmeside, så er det kritisk, at du kender din hjemmesides målgruppe. En målgruppe kan inkludere mange forskellige faktorer, aspekter og elementer. Det er vigtigt, at du har overblik over, hvem er det egentlig, der læser mit indhold? Er det kvindelige skolelærer, som har to børn, stiftet familie og har færdiggjort folkeskolen eller er det mænd, som primært arbejder til dagligt inden for IT og telekommunikationsbranchen og har to børn.
Formålet med at udarbejde en målgruppeanalyse er, at du skal være så specifik – samtidig med at have et overordnet overblik – som muligt, fordi så KENDER du din målgruppe. Det gør dit arbejde lettere, fordi så ved du, hvilket indhold du skal dele med dine besøgende og din markedsføring bliver mere skarp og præcis.
Forstå din hjemmeside målgruppe: Køn og alder
Når du er inde på Gender rapporten, så tilføj en dimension ”age/alder”. Her kan du se, hvilket køn og aldersgruppe genererer det meste trafik (ud fra users) og omsætning (revenue). Husk at disse informationer, som Google Analytics samler ind af brugere, i forhold til alder og køn, er indsamlet ud fra brugernes adfærd på hjemmesiden, og ikke fordi, at Google ved med garanti. Google laver estimater og regner i cirka tal.
Forstå din målgruppe: Browser
Det er vigtigt at vide, hvilken browser dine besøgende benytter, når de lander på din hjemmeside og konverterer. Du kan dermed målrette dine annoncer til bestemte browser.
Forstå din målgruppe: Kanaler og landingssider
Når du er inde på Channels, så trykker du ”Pie chart” knappen (markeret på billedet nedenunder). Herfra kan du se, hvilke kanaler tiltrækker mest trafik. I dette tilfælde er det Organic Search.
Nu hvor vi ved, hvilken kanal tiltrækker mest trafik, så kan vi gå lidt mere i dybde med denne kanal. Nu skal du gå ind på Behavior -> Site Content -> Landing Pages.
Fordi at Organic Search var dén kanal som tiltrak mest trafik til hjemmesiden, så skal du HUSKE at segmentere Landing Pages rapporten ud fra ”Organic traffic”. Nu viser rapporten, hvilke landingssider brugere komme ind på igennem Organic traffic.
Forstå din hjemmeside målgruppe: Sociale medier og landingssider
Det er relevant og nyttigt at vide, hvilke og hvor mange gange besøgende lander på vores landingssider igennem sociale medier markedsføring. Det kan du finde ud af ved at gå ind på “Channels” og trykke på “social”.
Nu er du inde på rapporten Channels. Du vil gerne finde ud af, hvilke landingssider besøgende ender på gennem sociale medier platforme. Tryk på ”Social”.
Efter du har trykket på “Social”, så vil du se en liste af platforme: Facebook, Youtube, Twitter osv. Tryk derefter på ”Pivot” (markeret på billedet). Dernæst ”Pivoter efter: Landingsside” (markeret nedenunder på billedet). Nu kan du se, hvor mange gange brugerne kommer ind på en bestemt landingsside via et bestemt Social Medie platform. For eksempel, ”Youtube” tiltrækker 3,523 brugere til landingssiden ”1. /google+redesing/shop+by+brand/youtube” og 170 brugere til ”2. /home”.
‘
Hvor var dine besøgende, før de landede på din side?
Nogen gange kan din hjemmeside målgruppe fortælle meget om, hvilke typer af besøgende lander på din side og hvordan de er kommet dertil.
Det kan være en ret værdifuld information, hvis eksempelvis, størstedelen af dine besøgende kommer organisk til din hjemmeside. Dette indikerer, at SEO – og eventuelt Google Ads – er to markedsføringskanaler, du burde investere mere tid i, fordi dine besøgende finder din side fra Googles søgeresultater. Dermed ved du, at du skal fokusere mere på disse to platforme, for at opnå bedre resultater.
Billedet nedenfor er et eksempel på, hvordan det kan se ud, når du har åbnet rapporten “Landing Pages”. Det vigtige du skal notere er, at du skal tilføje en sekundær dimension “source/medium”, for at finde ud af, hvorfra dine besøgende kommer fra. Landing Pages rapporten åbner per default uden “source/medium”, og viser udelukkende kun, hvordan hver individuel landingsside præsterer. Derfor, hvis du ikke tilføjer “source/medium”, så vil du ikke kunne se, hvilke medie kanaler præsterer bedst for din hjemmeside.
Det er vigtigt, at du har indsamlet nok data til at kunne konkludere, om svaret ligger i SEO, Google Ads, Facebook, E-mail, for at kunne tiltrække flere kunder/leads. Som på billedet nedenunder, så fremgår det tydeligt, at på basis af denne data som er til rådighed, så er der ikke nok data til at konkludere, hvilke markedsføringskanaler bidrager til højest ROI. Det er vigtigt at have en tilstrækkelig mængde af data, for at kunne konkludere, hvilke medier og landingssider præsterer bedst.
Hvordan kan du bruge denne viden?
Det er vigtigt at vide, hvorfra dine besøgende lander. Årsagen til, at du SKAL vide dette er, at så har du et indblik i, hvor dine kunder/besøgende kommer fra og dermed kan du fokusere mere på det medie. Derudover, så viser rapporten også, hvilken landingsside der er tale om. De landingssider, som præsterer godt skal du prøve at efterligne og lave noget tilsvarende. Hvis din hjemmeside har bestemte landingssider som viser positive tal. Så prøv eventuelt at lave noget tilsvarende, fordi de tidligere har vist, at dine besøgende finde de landingssider appellerende.