Hvad er green washing?

Del artiklen

Green washing har traditionelt været, når virksomheder spreder falske eller misvisende budskaber med hensyn til bæredygtigheden af deres produkter eller services. Mere præcist er greenwashing, når en virksomhed beretter om noget, som er decideret usandt. Altså man bryder marketingloven, som er ulovligt og strafbart.

Omvendt er green washing som sådan ikke, hvis en ‘sort’ virksomhed kommunikerer om gode grønnere tiltag til trods for, at stort set 100% af deres produkter ikke er særligt grønne. Til gengæld er det uetisk grøn marketing, og det kan sådan set også koste dyrt.

Green hushing opstår, når man er bange for netop green washing, hvilket er når man vælger at give sig selv mundkurv på.

Men lad os gå lidt tilbage i tiden til hvor begrebet opstod.

I 1986 cementerede Jay Westerveld termet greenwashing, da han skrev om sin tur til Fiji. Her havde han besøgt et resort, hvor han var blevet mødt af et skilt, der bad gæsterne om at genbruge deres håndklæder. Resortet påstod, det ville beskytte havet og koralrevet, der spillede en stor rolle i deres marketingstrategi. Budskabet var noget i stil med ”hjælp os med hjælpe miljøet”.

En smuk tanke i sig selv. Westerveld vidste dog, at resortet på samme tid udvidede med nye bygninger uden at skænke miljøet en tanke. Imens resortet påstod at gå op i miljøet, viste deres handlinger noget helt andet. Derudover nød de endda også godt af profitten ved at vaske færre håndklæder.

Hør hvad flere af Danmarks førende grønnere virksomheder siger om Green Washing i en verden, hvor 100% bæredygtighed ikke eksisterer.

Se den fulde video nu og lær meget mere på grønmarketing.dk under kapitel 03

Hyppigheden af greenwashing er kun vokset

Siden Jay Westerveld skrev om det i 80’erne, er hyppigheden af greenwashing kun blevet større. Flere virksomheder begår greenwashing også i det 21. århundrede. Nogle gør det med fuldt overlæg, hvor andre simpelthen gør det ved uheld. 

Derfor har vi valgt at skrive denne artikel, så du ikke falder i fælden. Vær eksempelvis opmærksom på, at forbrugerombudsmanden har fået tilkendt 6 gange flere ressourcer på den seneste finanslov, hvorfor antallet af sager automatisk vil stige. Yderligere er det én ting at bryde loven. Noget andet er også, hvis du mister troværdighed hos dine interessenter. Især kunder, ansatte og investorer. Derfor skal du også være opmærksom på etisk markedsføring. 

Indholdsfortegnelse 

  • Eksempler på brug af Greenwashing
  • Tvivl om Greenwashing, leder til Greenhushing 
  • Guide til grøn markedsføring og hvordan man undgår Greenwashing

Eksempler på brug af Greenwashing

CO2-neutral, bæredygtig, klimavenlig og miljøvenlig er eksempler på ord, virksomheder kan bruge for at fremhæve deres produkter som gode for klima og miljø. Disse er såkaldte generelle miljøpåstande.

Et eksempel på Greenwashing kan være, at virksomheden har taget små skridt i en mere bæredygtig retning. Men gennem markedsføring puster de budskabet så meget op, at du vildledes til at tro, at produktet som helhed er bæredygtigt.

Netop dette vil forbrugerombudsmanden gerne undgå, da det både vildleder forbrugeren, men skaber også unfair konkurrence. Ligesom med almindelig markedsføring hvor der er falske budskaber involveret.

Tvivl om Greenwashing, leder til Greenhushing 

Mange virksomheder arbejder sig i retning af at blive mere bæredygtige og tage flere grønne tiltag, samt generelt at tænke bæredygtighed ind i deres fremtidige strategi og plan. Dog oplever vi at mange virksomheder, som er bange for at ende med at blive beskyldt for greenwashing, hvorfor de helt lader være med at fortælle om de bæredygtige tiltag. Tiltag som virksomheden faktisk allerede på nuværende tidspunkt foretager sig. Dette kaldes for greenhushing. Noget vi vil hævde nærmest er værre end at grønvaske, fordi det sagtens kan undgås via ærlighed og transparens.

Sådan undgår du greenwashing

Forbrugerombudsmanden modtager jævnligt klager over såkaldt ”greenwashing”, hvor forbrugere sætter spørgsmålstegn ved virksomheders miljø- og klimaanprisninger af produkter eller ydelser.

Som led i Forbrugerombudsmandens løbende indsats mod vildledende markedsføring med brug af miljø- eller klimaudsagn, sendte Forbrugerombudsmanden i juni 2021 et udkast til kvikguide om miljømarkedsføring i høring. Efter at have modtaget en række høringssvar offentliggør Forbrugerombudsmanden nu den færdige kvikguide. Formålet med kvikguiden er at hjælpe virksomheder til at undgå vildledende udsagn om deres produkters miljømæssige egenskaber. 

Kort fortalt skal du passe på med generelle udsagn og i stedet vælge at fokusere på konkrete udsagn. På den måde undgår du automatisk også green fatique (udmattelse), hvilket kan blive en større fjende en grønvaskning.

Eksempel på generelt udsagn:
Vi er det mest klimavenlige marketingbureau

Eksempel på konkret udsagn:

I vores marketingbureau har vi valgt at spise plantebaseret, upcycle elektronik og møbler samt købe fra genbrug når vi kan. 

Vi håber, det kan hjælpe dig godt videre. Hvis du stadig er i tvivl, kan vi kun anbefale dig at læse videre (-:

Passer videokursus bedre end i dit skema?

I samarbejde med 8 af Danmarks førende grønnere virksomheder, har vi udarbejdet et online grøn marketing kursus i videoformat på 10 kapitler. Her har vi taget de vigtigste pointer fra både forbrugerombudsmanden, virksomhederne såvel som gældende teori.

Gå på grønmarketing.dk for at deltage i Grøn Marketing Kurset.

Du vil måske også kunne lide

Green buzzwords and SEO

What are the most important things to remember when using green keywords? First of all,…

grønne buzzwords

Grønne buzzwords og SEO

Hvad er det vigtigste, du skal huske, når du bruger grønne søgeord? Først og fremmest…

Green ambassadors: best practice

If you can make vegan living cool, you’ve really done something right. This is exactly…

Skal vi arbejde sammen?

Udfyld formularen, så kontakter vi jer hurtigst muligt eller ring på 7071 1200 

Glædelig jul og tak for et godt samarbejde

Uanset hvor meget eller lidt vi har talt sammen dette år, betyder vores samarbejde stadig meget for os hos stammen.

Derfor vil vi gerne give en eller anden speciel julegave, som måske kan hjælpe dig i 2022. 

40% rabat på en video eller foto til hjemmesiden eller sociale medier.

Gaven kan afhentes på vores kontor dalbygade 40U 1. sal eller du kan booke en online samtale i min, Benjamin, kalender.

Glæder mig til, vi tales ved. God jul!