Dataanalyse er mere betydningsfuld end nogensinde før
Dataanalyse handler om at kunne skitsere dine kunders rejser, identificere deres udfordringer og få en dybere forståelse af menneskets adfærdsform, fra de lander på din hjemmeside eller sociale profil, til hvordan de navigere på den pågældende side og dernæst forlader den.
Selve formålet med dataanalyse er at kunne sætte ord på, hvad dine kunder synes om din hjemmeside og sociale medie profiler, og hvordan du kan tilpasse din hjemmeside til deres behov.
I dag bruges – mere end nogensinde – internettet og applikationer til at handle, finde informationer og konsumere indhold, og derfor er dataanalyse afgørende til at kunne forklare menneskers adfærd og hvordan virksomheder kan gøre det lettere for kunder at opnå det de ønsker.
Hvad er dataanalyse og hvor bruges det?
Dataindsamling, databehandling og dataanalyse er tre fundamentale arbejdsprocesser, som er afgørende for at få det mest optimale ud af data. Med den rette implementering, behandling og analyse, så kan virksomheder få en indsigt i besøgendes adfærd, såsom:
Det er vigtigt at forstå, fra hvilke hjemmesider lander besøgende på din hjemmeside, og forstå, hvorfor og hvordan dine kunder konverterer, da dette er det overordnede mål. Dernæst er det kritisk at undersøge, hvilke dele af dine hjemmeside bør optimeres, for at forbedre kundens oplevelse.
Dette er blot en lille del af de elementer, hvad man bør undersøge og analysere, for at kunne forstå kunders adfærdsmønstre og hvordan de bruger hjemmesiden og sociale medier.

Data fortæller noget om din virksomhed
Det er svært at skabe mening ud fra tal, hvis du ikke giver en smule kontekst til det. For eksempel, så er det muligt at finde ud af, hvor mange besøgende er imellem 18-25 år, mænd og bruger mere end to minutter på din hjemmeside, eller hvor mange besøgende bruger desktop og lander på side A, trykker derefter på side B og forlader hjemmesiden på side C. Ved at analysere dette, er det muligt at vide, om besøgende på din hjemmeside finder det svært at bruge enten mobil eller desktop for at tilgå en bestemt side, og hvor der er mulighed for optimering. Det er også brugbart at vide, hvilke links får flest kliks og på den måde forstå, hvilket indhold tiltrækker de besøgende til at klikke på, og forbedre indholdet af din hjemmeside.
Derfor er data vigtig. Data fortæller enten, om en side skal optimeres eller forblive uændret. Alt slags data fortæller en lille fortælling om din virksomhed, og derfor er det kritisk at være opmærksom på, hvorvidt tallene afspejler virksomhedens mål og om konverteringsraten bevæger sig i den rette retning.