TRIBE Media

Dataindsamling og analyse

Dataanalyse er mere betydningsfuld end nogensinde før

Dataanalyse handler om at kunne skitsere dine kunders rejser, identificere deres udfordringer og få en dybere forståelse af menneskets adfærdsform, fra de lander på din hjemmeside eller sociale profil, til hvordan de navigere på den pågældende side og dernæst forlader den.
Selve formålet med dataanalyse er at kunne sætte ord på, hvad dine kunder synes om din hjemmeside og sociale medie profiler, og hvordan du kan tilpasse din hjemmeside til deres behov.
I dag bruges – mere end nogensinde – internettet og applikationer til at handle, finde informationer og konsumere indhold, og derfor er dataanalyse afgørende til at kunne forklare menneskers adfærd og hvordan virksomheder kan gøre det lettere for kunder at opnå det de ønsker.

Hvad er dataanalyse og hvor bruges det?

Facebook / Instagram

Du kommer ikke udenom Facebook, da størstedelen af alle danskere bruger platformen. Deres annonceringsplatform er derudover utroligt veludviklet, hvilket giver dig nogle spændende muligheder for at ramme din målgruppe.

Google / YouTube

Ville det ikke være smart, hvis man kunne annoncere efter ting som folk søgte på? Lige præcis sådan fungerer Google Ads, hvorfor det er et uundgåeligt værktøj. Når du skal skalerer kommer du ikke udenom Google.

Andre platforme

LinkedIn, Snapchat, TikTok og Pinterest mener vi med andre platforme. Ofte er konkurrencen meget lavere her, hvorfor du kan få nogle rigtig fine priser. Dog handler det meget om, hvilket produkt du tilbyder dine kunder.

Dataindsamling, databehandling og dataanalyse er tre fundamentale arbejdsprocesser, som er afgørende for at få det mest optimale ud af data. Med den rette implementering, behandling og analyse, så kan virksomheder få en indsigt i besøgendes adfærd, såsom:

  • Hvilket indhold trykker de besøgende mest på?
  • Hvilket indhold læses fra start til slut?
  • Hvordan bruger de besøgende din hjemmesides navigation?
  • Hvilken video er mest populær og hvor ofte ses en video færdig?
  • Hvilke sider bidrager mest til forretningen?
  • Hvilke knapper er mest appellerende for besøgende at klikke på?
  • Hvor mange besøger din hjemmeside fra Facebook eller Instagram?
  • Hvor mange besøger din hjemmeside igennem Googles søgeresultater?

Det er vigtigt at forstå, fra hvilke hjemmesider lander besøgende på din hjemmeside, og forstå, hvorfor og hvordan dine kunder konverterer, da dette er det overordnede mål. Dernæst er det kritisk at undersøge, hvilke dele af dine hjemmeside bør optimeres, for at forbedre kundens oplevelse.
Dette er blot en lille del af de elementer, hvad man bør undersøge og analysere, for at kunne forstå kunders adfærdsmønstre og hvordan de bruger hjemmesiden og sociale medier.

Mirnes Pasic hos Tribe Media
Kontakt vores dataanalytiker, Mirnes, hvis du ønsker at høre mere.

Data fortæller noget om din virksomhed

Det er svært at skabe mening ud fra tal, hvis du ikke giver en smule kontekst til det. For eksempel, så er det muligt at finde ud af, hvor mange besøgende er imellem 18-25 år, mænd og bruger mere end to minutter på din hjemmeside, eller hvor mange besøgende bruger desktop og lander på side A, trykker derefter på side B og forlader hjemmesiden på side C. Ved at analysere dette, er det muligt at vide, om besøgende på din hjemmeside finder det svært at bruge enten mobil eller desktop for at tilgå en bestemt side, og hvor der er mulighed for optimering. Det er også brugbart at vide, hvilke links får flest kliks og på den måde forstå, hvilket indhold tiltrækker de besøgende til at klikke på, og forbedre indholdet af din hjemmeside.

Derfor er data vigtig. Data fortæller enten, om en side skal optimeres eller forblive uændret. Alt slags data fortæller en lille fortælling om din virksomhed, og derfor er det kritisk at være opmærksom på, hvorvidt tallene afspejler virksomhedens mål og om konverteringsraten bevæger sig i den rette retning.