Hjemmesideoptimering der virker! TRIBE Media mediebureau eksperter i SEO

SEO begynderguide: Alt du skal vide

Hvad er det første du gør, når du mangler idéer til et projekt?
Eller hvad med, når du skal købe et nyt produkt? 

Vores gæt er: Du benytter Google.

Men vidste du, at faktisk 59% af alle der køber varer over internettet, researcher og søger på produktet, før de køber det, for at sikre sig, at de får det bedste produkt.  

Når folk køber produkter over internettet, så er Google det sted, som alle søger hen. De googler produktet eller serviceydelsen. Så simpelt er det. 

Alene af den grund, må man bare konstatere, at hvis du eller din virksomhed ikke har en tilstedeværelse på Google, vil din forretning ikke overleve i dagens konkurrencepræget marked. 

I denne guide vil vi prøve på at udarbejde en strategi, som på kort sigt vil skabe en tilstedeværelse blandt dine konkurrenter på Google. 

Du vil lære, hvad SEO er, hvordan det virker, og hvad DU skal gøre for at din hjemmeside kommer på Google og slår dine konkurrenter. 

Men før vi begynder, vil jeg gerne slå en ting fast.

I øjeblikket er der rigtig mange guides og ressourcer ude på internettet om, hvor komplekst SEO er. Det er med til at skræmme folk væk fra søgemaskineoptimering, fordi det bliver for teknisk og fokuset er ofte på de avancerede emner. Og derfor kommer de fleste guides ikke ind på mere end teori og glemmer det praktiske. 

Jeg kan garantere dig en ting, og det er, at denne guide giver dig konkrete råd og vejledninger til, hvordan du skaber bedst mulige SEO resultater. 

Denne guide vil opdele SEO ind i de mest centrale emner, som vi mener er vigtigst at have styr på. Derudover vil guiden vise dig, hvordan du udarbejder en succesfuld SEO strategi, som du kan tilpasse til din virksomhed.

Hvad er SEO

Det er ret ofte, at folk spørger, hvad SEO er, og der er en masse definitioner af begrebet. I sin enkelthed er SEO en strategi til at sikre sig, at når nogen søger dit produkt eller service på google, er målet, at dit produkt eller service skal dukke op. 

Kort sagt, er SEO med til at gøre to ting. Det forøger din tilstedeværelse og synlighed på Google.

Tilstedeværelse er altafgørende, når vi snakker om SEO. Hvis du ikke har en SEO strategi, kan kunderne ikke finde dig. Googles søgemaskine er algoritme som bestemmer, hvor på Google skal din hjemmeside være placeret. Det kan enten være på første side, anden side eller for den sags skyld, på sidste side. 

Synlighed er den vigtigste faktor i SEO. Synlighed går ud på, hvor er ens hjemmeside placeret på Googles søgeresultater. Med en høj synlighed, så er din hjemmeside placeret højt på Googles søgeresultater. Med en lavere synlighed, så betyder det, at din hjemmeside ikke dukker op blandt de bedste hjemmeside på googles søgeresultater, og dermed ikke synlig for søgeren. 

Både en tilstedeværelse og synlighed er afgørende faktorer for at opnå god succes i SEO. Hvis din hjemmeside både har en tilstedeværelse og synlighed på Google, så har du garanteret din virksomhed trafik og omsætning. 

Der er dog en mere – og ret vigtig – grund til at bruge SEO.

Hvis du beslutter dig at bruge SEO, så styrker du ikke alene din virksomheds brand/identitet, men du dækker hele købsprocessen. 

Lad mig forklare dig, hvad der menes med det. 

Med søgeoptimering har du mulighed for at påvirke søgeren fra de finder dit produkt eller service, til de faktisk køber det. 

En undersøgelse viser, at 51% af “online købere” bruger Google til at research om et køb de har planlagt i fremtiden. Mere end før, så benytter online købere Google søgemaskine til at finde et produkt, undersøge produktet og købe produktet.

Hvis det ikke var nok til at overbevise dig, at onlinehandel er den mest populære måde at foretage forbrugerkøb, så viser en anden undersøgelse, udarbejdet af Dansk Erhverv, at Google er B2B’ernes bedste ven. Tallene viser, at 64% af indkøberne benytter Google til at researche.

Men det helt store spørgsmål er: Hvordan bruger søgeren til at finde din virksomhed? 

Lad os gå det igennem sammen. 

Hvis søgeren ikke kender til din virksomhed, inden har søgt efter noget bestemt, så bruger han/hun Google til at samle information om det problem/behov de har. Nogle søgere går endda så langt, at de finder potentielle løsninger for problemet. 

Dernæst benytter de anmeldelserne til at gå valgmulighederne igennem og ofte ender de på sociale medier for at læse folks egne kommentarer, før de tager kontakt til virksomheden. 

Som du kan læse, så har din forretning reelt kun en chance for at blive set, hvis du dukker højt op på Googles søgeresultater. Uden en tilstedeværelse på Google søgeresultater, så er din forretning ikke eksisterende for potentielle og nuværende kunder.

Hvordan fungerer Google?

For at du kan starte med SEO, så kræver det først at du forstå grundprincipperne i SEO. Det første du skal forstå ved Google er, at det er en forretning. Jo, Google gør det meget lettere for os alle, ved at viderebringe den bedste information og viden, og den kobler os alle til hinanden. Vi har alt information, viden, ressourcer og materiale lige foran vores næsetip. Det eneste kriterie Google har er, at vi indsætter et emne eller søgeord ind i søgemaskinen, og resten klarer Google. Med andre ord, så har Google været med til at forbedre verden, men når det er sagt, så er det ikke den eneste grund til at de eksisterer. Google er en trillion forretning, som profiterer på os. Så simpelt er det. 

At vise det bedste, og mest relevante indhold på søgeresultaterne, fylder ikke kun en lille del af Googles forretning, det er faktisk deres kerneforretning. Google har fundet ud af på den hårde måde, at når søgemaskinen viser de forkerte informationer frem til søgeren, så vælger søgeren at gå over til Googles konkurrenter frem for at prøve og søge på en alternativ måde. Og når det sker, så resulterer det i, at færre søgere trykker på Googles sider og dermed mindre omsætning. 

Det er derfor i Google bedste interesse, at vise de mest relevante og aktuelle sider på første side, så de tilfredsstiller den der søger på Google. 

Men hvordan foregår alt dette, når nogen benytter deres søgemaskine? 

Lad os sammen gå processen igennem. 

Når du søger på Google, så gør Google det, at de scanner millioner og millioner af sider på internettet, for at finde det bedste indhold til dig. I Google kalder man denne scanner for en “The GoogleBot”. Denne “GoogleBot” filtrere og fjerner alt det dårlige og spammy indhold væk, så du ikke ender på de sider.

Dernæst, efter du har søgt på et givent emne og trykket på enter, så starter Google magien. Ved brug af Googles algoritme – som er et komplekst system – så rangerer og vurderer Googles algoritme, hvilke sider skal være placeret fra 1-10. 

Det er stadig ukendt, hvad Google præcist bruger til at vurdere og rangere sider med, men der er to kriterier – relevans (aktualitet) og popularitet (troværdighed). 

I den sidste fase benytter Google det data du sender ind til dem – eksempelvis hvor lang tid bruger du på den pågældende side – til at vurdere, om de sider Google har vist frem til dig, opfylder det behov eller problem du har. Det vil sige, hvis en side rangerer på en femteplads på Googles søgeresultater, og for hver gang nogen trykker sig ind på siden, men forlader den i samme sekund, så sender det et signal til Google, at siden er ikke relevant og populær. Hvorimod, hvis de der søger på et specifikt emne, faktisk bruger tid på at læse indholdet på siden, opfatter Google dette som relevant og populært. Og af den grund rykker Google siden længere op på Googles søgeresultater. 

Med andre ord, så er det centralt, at når du udarbejder indhold på din hjemmeside, at det er godt, relevant, aktuelt, brugbart og det opfylder sidens formål. Hvis kunder lander på din side, men vælger at forlade siden uden at have læst indholdet, så skader det din SEO. Men hvis det derimod er relevant og populært indhold, så vil Google rykke din side længere op på Googles søgeresultater, og flere mennesker vil se din side. 

Google er kun din ven, hvis du faktisk tænker på dine kunder og det indhold du viser frem til dem. 

Har jeg brug for SEO?

Ja. Eller det afhænger lidt af situationen. 

Vi kan i hvert fald garantere én ting. Hvis du formår at få din hjemmeside op på toppen af Googles søgeresultater, så vil du opleve en stor vækst i kunder og omsætning. 

SEO er en anden form for markedsføring end alt andet. Det er markedsføringsmiddel, som kan maksimere det fulde potentiale ud af virksomheden. 

Hvis du har en hjemmeside, som hverken ser professionel eller uprofessionel ud, men er en gennemsnitlig standard hjemmeside, som man ofte støder på i dag, så har det ingen betydning for SEO. 


Selv hvis din hjemmeside tilbyder en service, som dine konkurrenter også tilbyder, og til en bedre pris, så har det ingen betydning for din SEO. Folk vælger dine konkurrenters hjemmesider fra, fordi du er i toppen af Googles søgeresultater. 

Hvis du har et godt produkt, som folk allerede er bevidste om og holder af, så siger det lidt sig selv, hvor stort et vækstpotentiale din hjemmeside har, hvis der investeres tid i SEO. 

SEO har aldrig været mere betydelig for virksomheder, som i dag. Kunderne er afhængige af Googles søgemaskine for at kunne finde troværdige virksomheder, som udbyder produkter og serviceydelser rettet til dem. 

Til hvem er SEO ikke egnet til?

Hvis du ikke har en hjemmeside endnu, kan du naturligvis ikke arbejde med SEO. 

Denne guide går ud fra, at du enten har en hjemmeside eller har overvejet at få lavet en hjemmeside. Fordi uden et website, er det umuligt at starte på SEO. 

Lad os først og fremmest slå nogle ting fast. Vi ønsker ikke, du skal investere en masse tid og penge i noget, som faktisk ikke vil betale sig på den lange bane. SEO tager tid at implementere. SEO koster også penge at implementere. Søgemaskineoptimering er heller ikke for alle virksomhedstyper. Men der alligevel en stor del af virksomheder, som vælger at hoppe ud i SEO, selv om at Google Ads eller Facebook annoncering er et bedre valg for deres virksomhed. 

Lad os sammen sørge for, at du ikke ender i den situation. 

Hvis din virksomhed tilbyder et produkt eller en service, hvor tiden er afgørende for kunden – eksempelvis en personlig assistent – så vil din virksomhed være bedre stillet med en Google Ads strategi. 

Det er fordi, at i disse situationer, så vælger den der søger, ofte det hurtigste og mest populære svar i søgeresultater. Og det er ofte de sider, som er højest placeret i søgeresultaterne. Folk søger enten hurtigt efter såkaldte virksomheder på Google, eller kender de i forvejen en virksomhed som kan opfylde det behov de mangler at få løst. Og det er ni ud af ti gange Google Ads.

Derfor, før du overhovedet starter på din SEO-rejse, så sørg for at lav alt det nødvendige forarbejde der er, for at sikre din virksomhed de bedst mulige SEO resultater. 

Hvis du stadig er i tvivl eller ikke ved hvor du skal starte, så er du velkommen til at e-mail os på we@tribemedia.dk og vi vil med glæde undersøge din hjemmeside, så du ikke bruger en masse unødig tid og penge på at rette op på fejl. 

Hvor hurtigt kan jeg se SEO resultater?

Så hvor lang tid tager SEO? 

Godt spørgsmål. Mange vil føle en smule frustration og skuffede forventninger over vores svar, men her får du det. 

Svar = “Det kommer an på mange ting

For at opnå en god position på Google vil variere fra virksomhed til virksomhed. Det kommer an på hvor stærk hjemmesiden er og hvor stor konkurrence er der blandt dine “SEO-konkurrenter”. 

Basalt set er SEO utroligt simpelt strategisk. Skader du konkurrenten, gavner du dig selv. Hvis din virksomhed skal være placeret i de ti første søgeresultater, så skal du skubbe nogle ud af deres position og bane vejen for din virksomhed. 

Det er et nådeløst spil. Hver virksomhed for sig selv. Vi rykker konstant rundt på hinandens placeringer og det handler om at være foran konkurrenterne. Jo hurtigere du dukker op på søgeresultaterne, jo flere kunder og mere omsætning. 

Primære ting du skal vide er, at SEO er ikke svært. Det er det virkelig ikke. Det meste af det er baseret på logisk tænkning og ofte dem der vinder, er dem som ikke søger hurtige resultater. 

SEO er ikke som de andre markedsføringskanaler. Der er ingen “ta-daaa!” øjeblikke. Du skal gøre op med dig selv, at det kræver hårdt arbejde og gevinsten kan være et eller to år fremme. Og selv når du ser resultater, kræver det fokus og arbejde for at vedligeholde dem.
 
Tænk på SEO som at prøve at tabe dig. Når du efter 10-måneders hårdt arbejde hopper op på vægten og ser at du faktisk har nået dit mål, så vil du ikke kunne give et entydigt svar på, hvad det præcist har været skyld i vægttabet. Var det træningen, reduceringen af kalorier, gå-turen om morgenen eller en reducering af alkoholindtag. Og du vil aldrig finde det definitive svar på det, fordi det er en blanding af alt. Det handler om at gøre det små ting godt og konsekvent.

Så hvad er det pointen er med analogien? Jeg håber, det er lidt indlysende. 

I dag er der en overvældende mængde af information på internettet, som prøver at overbevise dig om, at “Google ønsker ikke at du skal vide x” eller “Hvis du ved dette, så kan du vinde over Google”. Du skal blot ignorere det. Der er ingen SEO guru der kan fortælle dig, hvordan og hvorledes Google arbejder præcis. Hvis vi vidste det, så vil SEO ikke være, hvad SEO er i dag. Der er ingen der er foran Google. Googles algoritmer er i konstant udvikling og af den grund ændres reglerne, som vi alle skal følge. 

Hurtige resultater, tricks og garanterede resultater er tre farlige ingredienser til en SEO strategi. 

Det grundlæggende for en succesfuld SEO strategi

Der er tre kerne ingredienser for at opnå gode SEO resultater. 

For at din hjemmeside er i god SEO form, så er der tre områder, som du skal fokusere på:

  • Content (indhold)
  • Links
  • Teknisk SEO (basis)

Content

Så hvad er Content? 

Her er nogle få eksempler af, hvad content er… 

  • Blog indlæg
  • Tekst
  • Video
  • Infografik 
  • Billeder
  • Anmeldelser
  • Case studies
  • “How to” guides
  • Podcasts
  • e-Bøger
  • Ofte stillede spørgsmål 

Google favoriserer hjemmesider med godt og brugbart indhold, da det historisk har vist, at det er det der får folk til at blive på hjemmesider. For at yderligere skabe den bedst mulige oplevelse for læseren, så gør man også brug af links

For eksempel, nu når du læser dette afsnit af content, så vil det give dig en bedre læseoplevelse, hvis der var linket til en ressource om: “How to write the perfect Content”, som vil komplimentere og uddybe dette afsnit ret godt. 

Dette link vil så give en SEO fordel til den hjemmeside, vi linkede til, og af den grund ville hjemmesiden (vi linkede til) stige i rangering på Googles søgeresultater. 

Men nok om links – det kommer mere ind på efter – tilbage til content. 

Kort fortalt, hvis du laver godt og kvalitetsmæssigt indhold på din hjemmeside, så giver du din egen hjemmeside større sandsynlighed for at andre ønsker at linke til din hjemmeside. 
Der er forskellige værktøjer du kan gøre brug af, for at skabe godt content, og som i sidste ende mange andre hjemmesider ønsker at linke til. I de følgende afsnit vil du blive introduceret til de primære værktøjer, som vi har haft god succes med at bruge, for at skabe god content.

Lav godt content (indholdet)

Det første du skal gøre, når du skal lave indhold, er det man kalder keyword research (på dansk: søgeordsanalyse).

Keyword Research

Keyword research er den vigtigste del af hele din SEO strategi. Hvis du vælger at arbejde med de forkerte keywords, så koster det månedsvis af spildt arbejde og penge. 

SEO handler ikke om at få alle typer af besøgende ind på hjemmesiden. 

Det handler om at udvælge de rette typer af besøgende, som du kan sælge dit produkt eller ydelse til. 

Men det er kun muligt, hvis du vælger de rette keywords, som de rette kunder/besøgende søger efter. Det er derfor, at SEO arbejdet først starter med keyword research. 

Med keyword research skal du identificere de måder, hvorpå dine kunder/læsere søger på, når de er på Google. Med andre ord, dine kunder gøre brug af keywords for at finde frem til din virksomhed. 

Processen går som regel ud på, at du går en masse keywords og emner igennem, som er relevante til din forretning. Dernæst kigger du på, hvordan du skal gribe disse disse emner og keywords an. 

Hvis du ikke selv har mod på at lave en keyword research for din hjemmeside, så er du velkommen til at e-mail os på we@tribemedia.dk, så vi kan undersøge det for dig.

1000+ ord

Grundighed er væsentligt for god SEO. Grundighed er en anden måde at sige til Google på, at du tænker på dine kunder/læsere og bringer værdi.

Undersøgelser viser, at indhold som er grundigt og langt, dominerer oftere på Googles søgeresultater. Det siger måske også sig selv, at hvis du har en lang tekst, så vil dit indhold naturligt fastholde læseren længere på siden. 

Skriv mere. Helst over 1000 ord. Men fokuserer samtidig på kvaliteten af teksten. Det er en stor fordel, hvis din tekst består af synonymer og relaterede ord til dit indhold. 

Kom op med content ideer

Vi har inddelt dette afsnit i tre forskellige faser. Hver fase er en metode til at komme tættere ind på dine læsere/kunder. Det er fem metoder til at finde content ideer.

Fase 1: Find emner

Men hvad er det så lige du skal skrive om? 

Hvis vi kan finde ud af, hvilke artikler eller blogindlæg oftest er mest omtale om inden for vores branche, så kunne vi begynde at få en ide om, hvad vi selv kan skrive om. 

Så hvordan finder du ud af, hvilke artikler diskuteres mest om i øjeblikket … 

trends.google.com 

Inde på trends.google.com kan du indsætte et keyword ind i søgefeltet, og så vil du kunne se, hvad folk søger mest på inden for de seneste 90 dage, 1 år, 2 år eller 5 år. 

I dette eksempel har jeg søgt på keywordet “seo”, og i denne rapport kan du se, at emner som: rangordning og Local Search Optimization er de førende emner inden for seo.


Fase 2: Hvilke spørgsmål stiller dine kunder/læsere oftest?

Hvis du er i tvivl om, hvilke content ideer du skal arbejde med, så lyt og læs, hvad dine kunder stiller af spørgsmål. 

Du kan finde “Folk spørger også om” afsnittet på googles søgeresultater, og det er specifikke spørgsmål, som er rettet til din branche. 

Eksempelvis har vi her googlet på keywordet “seo”. 

Dette er oplagte emner og søgeord du kan skrive om, og hvis du trykker på en af dem, så vil flere dukke op (i tilfælde af, at du har skrevet om).

Fase 3: Hvad ville du selv ønske at læse om? 

En af de mest ligetil metoder til at udtænke ideer til dit content er, at stille dig selv det spørgsmål om, hvad du selv ønsker at læse. Når du har ideerne og emnerne i hovedet, så foretag en enkelt søgning på Google af emnet og se, hvad der allerede eksisterer af indhold. Gå søgeresultaterne igennem og undersøg, hvordan du kan gøre det bedre end dem der allerede har skrevet noget om emnet.

Teknisk SEO

Som vi allerede ved, scanner Google millioner og millioner af sider på internettet. Den sender så denne data tilbage til Google algoritmen, som så sorterer og filtrerer det gode content fra det dårlige content. 

Baseret på hver hjemmesides popularitet og hvor ofte besøgende trykker på en side på Googles søgeresultater, giver Google alle hjemmeside en såkaldt “scanner budget”. Fordi der er så meget indhold at scanne, så har Google givet alle hjemmesider et budget, som skal fortælle Google, hvor ofte Google skal scanne hjemmesider der befinder sig på internettet.

Eksempelvis hvis du er en nyhedsside, som konstant opdateres med nyheder og artikler, så scanner Google den ret ofte, da der hele tiden sker ændringer og opdateringer på hjemmesiden. 

Tværtimod, hvis du har en hjemmeside som omhandler stole og møbler, og som ikke opdateres og tilføjes nyt indhold til, vil hjemmesiden få et lille Google budget. 

Når vi snakker om SEO, så belønner Google hjemmesider, der konstant opdaterer og tilføjer indhold på deres hjemmeside. Google anser denne indsats for at være et stærkt fokus på ens kunder og læsere, da man skriver om nyt, aktuelt og relevant indhold. Vi vil gå de mest centrale SEO faktorer igennem, som påvirker, hvor ofte Google kommer og scanner din hjemmeside. 

  1. Mobil venlighed
  2. Indlæsningshastighed
  3. Duplikeret indhold

Mobilvenlighed

Mobilvenlighed er ret enkelt. Hvis du åbner en hjemmeside op på din mobil og scroller rundt på hjemmesiden, så måler Google hvor venlig er din hjemmeside via en mobil. Det kan være, at du tidligere har stødt på, at en hjemmeside kan se ret anderledes ud på computeren end på mobilen. Det skyldes ofte, at tidligere fokuserede virksomheder mere på hjemmesider via computeren end via mobilen. Men dette har ændret sig. I takt med at flere kunder/besøgende tilgår hjemmesider via mobil, så har Google valgt at give flere SEO point til de hjemmesider, som har en brugervenlig mobil hjemmeside. 

Hvis du ønsker at finde ud af, hvor mobilvenlig din hjemmeside er, kan du undersøge det på denne hjemmeside: https://search.google.com/test/mobile-friendly

Du skal blot indsætte linket til din hjemmeside og dernæst trykke “test webadresse”.

Du vil blive dirigeret videre til en rapport, hvor du kan læse mere om rapportens indsigter og hvor mobilvenlig din hjemmeside er. 

Indlæsningshastighed

Indlæsningshastighed går ud på, hvor lang tid går der før alt indhold er indlæst og klar til brug. Eksempelvis, fra dét tidspunkt du har indtastet tribemedia.dk i URL adressen, og til du faktisk kan trykke på elementerne på hjemmesiden, kaldes indlæsningshastighed. 

Googles algoritme bruger indlæsningshastigheden til at vurdere kvaliteten af en hjemmeside. 

Det vil sige, hvis det tager lang tid om at indlæse en hjemmeside, vil det automatisk skade din SEO. 

Du kan bruge Googles Page Speed Insight Tool til at undersøge, hvor hurtig din hjemmeside er: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=da 

Vi anbefaler altid at undersøge og forbedre en hjemmesides indlæsningshastighed. Et tilfredsstillende resultat ville være i kategorien 90-100, men den gennemsnitlige hjemmeside ligger som regel i kategorien 50-89. Vores mening er, at du altid skal stræbe efter at forbedre hastigheden og en høj score betyder ofte bedre SEO resultater.

Duplikeret indhold

Hvis side A og side B består af samme indhold, så forvirrer det Google. 

Sider som minder om hinanden eller har samme indhold skader din SEO. 

Google finder det besværligt at identificere, om side A eller side B skal vises på Googles søgeresultater, når den kunde/besøgende skriver et bestemt keyword ind i Google. 

Af den grund alene, ser Google dette som en negativ faktor for din hjemmesides SEO.

Et godt råd er, at gå alle siderne igennem på din hjemmeside, og noter specifikt hvor og hvad er ens. Husk at ændr teksterne på siderne, så siderne ikke forvirrer Google. 

Følg med i dine SEO resultater

Når du har valgt at investere tid og penge i SEO, så er det kritisk at følge med i udviklingen af resultaterne. 

Du skal tage din data hat på og analysere resultaterne ud fra et datamæssigt udgangspunkt. 

Der er to måder at følge med i SEO udviklingen for din hjemmeside:

  1. Hvor højt er dine sider placeret i Googles søgeresultater?  
  2. Undersøg dine kunder/besøgende vha. Google Analytics

Vi ved to ting.  

Et. Jo højere dine sider er placeret på Googles søgeresultater, jo højere er din omsætning. 

To. Jo mere viden du har om dine kunder/besøgende, jo bedre kan du tilpasse indhold til dem. 

Hvor højt er dine sider placeret i Googles søgeresultater?

Det er vigtigt at du følger dine SEO præstationer. Ellers kan du ikke vurdere, om du gør det korrekt eller forkert. 

Du kan gøre dette på to metoder: gratis og betalt. 

Hvis du ønsker at gøre det på en gratis måde, og spare på dine penge, så skal du følge denne metode.
Når du først starter din SEO rejse, er det vigtigt at notere dagen du er startet og de rangeringer dine nuværende sider er på Googles søgeresultater. Hvis du ikke gør dette, vil du have det ret svært med at følge fra hvornår SEO strategien er startet og hvad der er skrevet af indhold. 

Vores anbefaling er, at du åbner et dokument og noterer dag-for-dag, hvordan dine udvalgte keywords præsterer på Google. Det kræver at du blot går ind på Google og søger efter det bestemte keyword, og dernæst skal du finde din side og notere hvilken placering den er på. 

Den betalte metode er mere til de virksomheder, som er seriøse omkring SEO. Dette er en et keyword trackings program, som følger udviklingen i de keywords du har valgt at rangere for. Programmet nightwatch.io følger udelukkende kun med i de keywords, som du har tilføjet til programmet. Og den viser dagligt, hvordan det går med din hjemmesides keywords.

Undersøg dine kunder/besøgende vha. Google Analytics

Hvis du ikke allerede har implementeret Google Analytics på din hjemmeside, så anbefaler vi, at du gør det. 

Google Analytics kan være med til at give dig en masse indsigt i hjemmesidens SEO arbejde, som andre programmer ikke kan. 

Du har mulighed for at undersøge, hvor lang tid besøgende bruger på at læse dine blogindlæg. Og hvor mange hopper ud af siden, hvem læser dine blogindlæg, fra hvilke sociale medier finder de blogindlæggene, hvilke køn læser mest dit indhold og mm.

Hvis du har spørgsmål til, hvordan du opsætter Google Analytics, så står vi gerne til rådighed og vejleder dig i det. Du kan e-mail os på we@tribemedia.dk eller kontakte os her på siden, så slipper du for en fejlfuld opsætning og ukorrekt data fra første dag. 

Hvad er et link?

Links

Som du meget snart vil finde ud af, så er links en vigtig faktor til at opnå succes i SEO. Uden en effektiv link-strategi, vil din hjemmeside være stillestående og ikke flytte sig på Googles søgeresultater. 

Et link er et element på en side, som læseren/kunden kan trykke på, og bliver dirigeret videre til en ny side. 

Dette kan enten være en anden side på den nuværende side læseren/kunden er på, eller en side som befinder sig uden for den nuværende hjemmesiden, som læseren/kunden er på (kaldes ekstern hjemmeside). 

Vi har alle trykket på tusindvis af links, og de er blevet en så stor del af vores oplevelse og SEO er ingen undtagelse. 

Uden links, så vil Google ikke findes. 

Hvorfor er links vigtige?

Du skal forstå Google som et scoresystem. Lad mig forklare. Google bruger links, som vi mennesker bruger anbefalinger. Med andre ord, når en hjemmeside linker til din hjemmeside, så opfatter Google det som, at hjemmesiden har “anbefalet” din hjemmeside – blot via et link. 

Der er to typer af links. Der er interne links og eksterne links

Interne links: Disse links hjælper med at strukturere indholdet på sin egen hjemmeside. Dette er links, som sender læseren/kunden videre gennem på hjemmesiden han/hun allerede er på. 

En god tommelfingerregel er, at inkludere 2-4 interne links per blogindlæg. 

Eksterne links: Hvis din hjemmeside oprigtigt ønsker at bringe værdi til læseren/kunden, så forventes det, at man som minimum 1-2 gange deler indhold og ressourcer på siden, som ikke er ens eget. Det er vigtigt at pointere, at kvaliteten af links varierer fra hjemmeside til hjemmeside. Når du skal finde et link, som er godt, så prøv så vidt som muligt at gå efter store hjemmesider inden for din branch. For eksempel, vi har i dette tilfælde valgt at linke til Googles egen hjemmeside og hvad Google mener er de bedste råd til links

Husk at inkluder 1-2 eksterne links til gode og stærke hjemmesider, som har en relation til dit content emne. Eksempelvis, i ovenstående link har vi linket til Googles egen hjemmeside, hvilket er en stor hjemmeside i den forstand, at SEO og Google har en relevans til hinanden og linket er af god kvalitet.

Intern link strategi

Ofte bliver den interne link strategi overvurderet. Fakta er dog, at du kan opnå utroligt gode placeringer på Google, alene ved hjælp af interne links. 

Derfor skal vi nu kigge på, hvordan vi kan lave en simpel og effektiv link-strategi til din hjemmeside.  

Vores anbefaling er, at du laver 3-4 blogindlæg af høj kvalitet, som dækker et primært keyword. Du skal derefter udgive hvert blogindlæg hver for sig. Det vil sige du laver fire separate blogindlæg, og udgiver dem hver for sig. 

Det er meget sandsynligt, at disse sider vil rangere for sig selv, men hele formålet med vores link-strategi er, at vi skal styrke et primært keyword. 

For at skære det ud i pap. Du finder et primært keyword du gerne vil rangere for. Lad os sige det er møbler. Du laver derefter en side om møbler og skriver godt indhold til det. Dernæst laver du fem forskellige undersider til keywordet møbler. Det kunne være: 

1. Møbler til lejligheder
2. Møbler til din have
3. Møbler til din bolig
4. Møbler til sportshaller
5. Møbler til dit værelse

Disse fem sider er alle undersider til det overordnede keyword møbler. 

Nu linker du alle disse fem sider til siden møbler, og styrker siden møbler, fordi det er den side, som er dit primære keyword, du ønsker at rangere godt på. 

 

Gå til undersider her

Inkluderer en god blanding af information / blogsider samt servicesider.

Kundeudtalelser

Virksomheder vi har hjulpet: Sådan siger de om samarbejdet med os

Lyst til at høre mere om at samarbejde med os?

Alle passer ikke til os og omvendt. Vi ønsker at levere et kvalitetsprodukt, hvorfor samarbejdet med dig betyder alt.

Derfor lad os først starte ud med at se, om vores to virksomheder faktisk passer sammen. Ring til os eller brug kontaktformularen herunder. Vi er ikke ude efter at levere det billigste produkt. Derfor hvis du søger den absolut laveste pris, er vi nok ikke et match. Ønsker du i stedet en samarbejdspartner som sætter sig dybt ind i din virksomhed, så løft ‘klodsen’ og tag en snak med os. (-:

Lad os finde ud af, om vi skal hjælpe dig med ny marketing, web eller indhold

Få gratis marketing og webanalyse

Indtast dine oplysninger, og vi vender tilbage snarest muligt, hvor vi snakker om, hvad du gerne vil have ud af din gratis analyse.

Glædelig jul og tak for et godt samarbejde

Uanset hvor meget eller lidt vi har talt sammen dette år, betyder vores samarbejde stadig meget for os hos stammen.

Derfor vil vi gerne give en eller anden speciel julegave, som måske kan hjælpe dig i 2022. 

40% rabat på en video eller foto til hjemmesiden eller sociale medier.

Gaven kan afhentes på vores kontor dalbygade 40U 1. sal eller du kan booke en online samtale i min, Benjamin, kalender.

Glæder mig til, vi tales ved. God jul!