Vidensvirksomhed og bæredygtighed: no go?

Del artiklen

Vidensvirksomhed og bæredygtighed: no go? Kæmpe go! Selvom det ikke virker oplagt, kan man nemlig sagtens arbejde med bæredygtighed som vidensvirksomhed. Ja, vi gør det faktisk selv. Det er dog en anderledes proces, da der ikke er noget fysisk produkt, men det må ikke skræmme dig væk. Læs her hvordan du selv kommer i gang. 

Kan man arbejde med bæredygtighed uden at have fysiske produkter?

Svaret er ja, det kan man! Naturligvis kan det være lidt mere udfordrende. De fysiske produkter er typisk dem, der har størst påvirkning på klima, miljø og biodiversitet. Når det er sagt, betyder det ikke, man skal have et produkt for at arbejde med bæredygtighed. Man kan også sagtens kommunikere omkring den bæredygtighed, der foregår ‘bag murene’. Som vidensvirksomhed kan du sætte fokus på alle de aspekter, som din virksomhed indirekte kan påvirke. Alt fra fysiske køb og digitale services I bruger såvel sociale aspekter internt. På den måde er du som virksomhed også med til at gøre en forskel.

Videoserie hvor vi stiller skarpt på os selv. Se den fulde video nu og lær mere på grønmarketing.dk under kapitel 09 og få mange flere eksempler på, hvordan du kan arbejde og kommunikere bæredygtighed, selvom du ikke har fysiske produkter.

Hvorfor spiller fysiske produkter en stor rolle?

Fysiske produkter er dem, der udleder mest CO2. Derfor er det også dem, der typisk kommer i fokus. Yderligere er det også meget håndgribeligt at kommunikere om, og man kan opnå certificeringer, som understøtter man er bæredygtig. Hvis du selv var produktionsvirksomhed, ville du så ikke også tage fat der, hvor du opnår størst effekt? Det ville vi i hvert fald. Omvendt betyder det ikke, man skal undlade at arbejde med bæredygtighed, bare fordi man ikke har et produkt. 

Se flere konkrete eksempler på tiltag du kan lave uden fysiske produkter i kapitel 9 på grønmarketing.dk 

Hvordan kommunikerer man grønt som videnshus?

Grundlæggende handler det om at være ærlig og tale om det konkrete, men hvordan skaber man det konkrete? Noget vi stærkt anbefaler, er, du prøver at gå igennem det samme, som virksomheder med fysiske produkter skal. Eksempelvis ligesom under “om stammen” lave en milepælsplan 10+ år frem, hvor du kigger holistisk på bæredygtighed. Alt fra ren energi, materialesundhed såvel rent drikkevand. Ja, du kan også gøre meget her. 

Ovenstående leder netop frem til, du begynder at få nogle konkrete ting at snakke om. Eksempelvis kunne det være, at 1. år i din milepælsplan vil du gerne implementere, at virksomheden udelukkende køber genbrugsmøbler, når muligt. 

Dermed opstår følgende: 

  1. du kan kommunikere om, at dette er jeres mål, og
  2. imens I faktisk køber genbrugsmøbler, kan du naturligvis også kommunikere dette 

Resultatet er, at I faktisk gør en forskel, men I får også noget ud af det ved at kommunikere om de helt konkrete ting I gør. Slutteligt anbefaler vi, at du undgår at bruge for mange grønne buzzwords, så du undgår grøn udmattelse såvel taber troværdighed.

Troværdighed er alt, men hvordan opbygger man det?

Som konsulenthus der ingen fysiske produkter har, men alligevel vælger at arbejde og kommunikere bæredygtighed, betyder troværdighed nærmest allermest. Heldigvis er der meget, du personligt selv kan gøre. Én ting er din egen personlige adfærd. Gør du alt, hvad du kan selv? Her tænker vi på at leve plantebaseret, undgå flyrejser, genbrug og sortering med mere. 

Naturligvis skal vi ikke pege fingre af hinanden. Det kommer vi nok ikke så langt med. I stedet gælder det om at inspirere hinanden. Omvendt, hvis du gerne vil kommunikere og arbejde med bæredygtighed, er det måske oplagt at ændre din egen livsstil. Pointen er, at hvis du ved, der er en masse virksomme tiltag, du kan gøre, som ikke koster dig ekstra, hvorfor så ikke gøre det?

Omvendt, hvis du, til trods for den viden, ikke ændrer din livsstil, kan din troværdighed falde. Derfor er vores anbefaling, at du som minimum er opmærksom på dette, og ærligt kommunikerer det ud. Med andre ord følger principperne fra greenwashing

Yderligere, hvis du begynder at ændre din livsstil, så ændres dit tankesæt også, hvilket gør, at du tager tingene mere alvorligt, professionelt og dermed stiger din troværdighed og passion for bæredygtighed. 

Flere eksempler på ting du kan gøre

Lær endnu mere om, hvad du kan gøre af bæredygtige tiltag uden fysiske produkter, og ikke mindst hvordan, på vores online videokursus i bæredygtighed og grøn marketing. Faktisk kan de 200 første tilmeldte personer få gratis adgang. Tilmeld dig nu på grønmarketing.dk

a website with the word'marketing' on it

Du vil måske også kunne lide

Green buzzwords and SEO

What are the most important things to remember when using green keywords? First of all,…

grønne buzzwords

Grønne buzzwords og SEO

Hvad er det vigtigste, du skal huske, når du bruger grønne søgeord? Først og fremmest…

Green ambassadors: best practice

If you can make vegan living cool, you’ve really done something right. This is exactly…

Skal vi arbejde sammen?

Udfyld formularen, så kontakter vi jer hurtigst muligt eller ring på 7071 1200 

Glædelig jul og tak for et godt samarbejde

Uanset hvor meget eller lidt vi har talt sammen dette år, betyder vores samarbejde stadig meget for os hos stammen.

Derfor vil vi gerne give en eller anden speciel julegave, som måske kan hjælpe dig i 2022. 

40% rabat på en video eller foto til hjemmesiden eller sociale medier.

Gaven kan afhentes på vores kontor dalbygade 40U 1. sal eller du kan booke en online samtale i min, Benjamin, kalender.

Glæder mig til, vi tales ved. God jul!