Et begreb, der ofte bliver brugt i sammenhæng med hjemmeside optimering er “conversion rate optimization”. I en e-commerce kontekst, defineres CRO som et system til at påvirke eller konvertere besøgende til at bruge flere penge i din webshop. Det handler om at generere mere salg fra eksisterende kunder og det har INTET at gøre med, at få flere besøgende til hjemmesiden. Webshop optimering handler om at tilpasse sin “butik” til kunderne.
Her er en Conversion rate optimization infografik, som illustrerer, hvordan du kan anvende den i praksisk (webshop optimering):
Hvordan konverterer (handler) besøgende på din hjemmeside?
Det er afgørende at forstå, hvorfor og hvordan dine besøgende køber produkter på din hjemmeside, for at kunne optimere konverteringsraten.
Din hjemmesides konverteringsrate er enten i vækst eller i fald. Det er meget simpelt. Enten så køber de besøgende dine varer eller så gør de ikke. Små ændringer på hjemmesiden kan både forstyrre køberhjernen eller hjælpe med at assistere til en konvertering. Derfor er test af elementer/målgrupper det helt centrale begreb, når det kommer til optimering af konverteringsraten/webshop optimering.
Forhindringer på hjemmesiden narrer købehjernen, og ofte så resulterer det i, at den besøgende ikke køber nogen produkter. For at forbedre konverteringraten, så går det ud på at fjerne disse forhindringer, som de besøgende støder på under deres ophold på din hjemmeside. Selve konceptet bag optimering af konverteringsraten er at ændre de besøgende adfærd eller dirigerer dem til at handle på en bestemt på. Når du ved, hvordan de besøgende køber, er du bedre i stand til at formulere bedre hypoteser og spørgsmål.
Hvorfor køber besøgende på din hjemmeside?
Begrebet “shopping” og “køb” er to forskellige begreber, som forbrugerpsykologer skelner imellem. “Shopping” betyder, at en besøgende surfer online, og det fører ikke altid til at dén besøgende køber noget. Når besøgende er ude og “shoppe” på internettet, er deres hensigt ikke nødvendigvis at købe noget. Folk elsker shopping så meget, at det er undertiden kendt som detailterapi. En undersøgelse viser, at mobilbesøgende “shopper” ofte igennem en mobil enhed for at komme igennem hverdagen imens de er på arbejde, er i gang med at lave mad eller noget helt tredje. Alt dette betyder for hjemmesider, at de besøgende i de fleste tilfælde er på din hjemmeside for at “browse” det igennem. Dit mål er at gøre flere af “shoppere” til “købere” og derfor er en forståels af, hvorfor de besøgende køber centralt, for at påvirke deres købeadfærd.
Hvad får besøgende til at købe på hjemmesiden?
Vi ved, at de besøgende køber af vidt forskellige årsage og at “shopping” ikke altid fører til et køb. Hvad får så de besøgende til at købe? Ofte er deres besøg på vores hjemmeside ikke altid at købe. Når det så er sagt, og de så beslutter at købe, så er det centralt at forstå adfærden bag købet. Selve intentionen og formålet bag købet er altid det sværeste og vigtigste at analysere. Et godt eksempel på dette er, at hvis en besøgende køber en kostplan til at tabe sig, så vil det hurtige og nemme svar være, at personen ønsker at tabe sig og se tyndere ud, men faktisk kan der være et helt andet formål med købet, som er blot at føle sig godt tilpas. Hvis du kender til det rigtige formål bag købet, så kan du målrette din markedsføring til fremtidige kunder. Altiv vær opmærksom på, hvad der får dine besøgende til at købe.
Kan jeg gøre mere for at optimere min side?
Sålænge du har den sunde fornuft med kan du nå lagt. Derudover er det vigtigt, du kun gør noget, som du rent faktisk har styr på. Her har vi eksempelvis skrevet endnu mere om, hvordan du laver en god hjemmesideoptimering. Der er et utal af både “bløde” og tekniske aspekter, du kan gøre. Alt fra bedre indhold men også hvordan du får styr på det tekniske.