Hvad er det vigtigste, du skal huske, når du bruger grønne søgeord?
Først og fremmest er det essentielt at understrege fra start, at 100% bæredygtighed ikke eksisterer endnu. Når du først har dette paradigme på plads, er det nemmere at inkludere de grønne buzzwords i forhold til SEO.
Hvorfor er det nemmere?
Årsagen til det er primært, at du dermed altid ved, at hvis du skriver, at noget er bæredygtigt, skal du passe ekstra meget på. Naturligvis kan du certificere dit produkt eller service, således at du faktisk kan kalde det for bæredygtigt. Omvendt, selvom du har en certificering, findes der ikke noget i nutidens verden, som er 100% bæredygtigt. Vi skal nok nå derhen en dag, men for nu er det umuligt.
Hvad kan du så gøre angående SEO, hvis 100% bæredygtighed ikke eksisterer?
Sådan bruger du grønne søgeord til fordel for SEO
Faktisk er det ikke så kompliceret, hvilket vi vil prøve at understrege herunder. Lad os tage et eksempel, hvor du måske har x-produkt. Søgeordet kunne være “bæredygtig x-produkt”. Her vil du naturligvis gerne inkludere det på din side, men du er omvendt også bange for at falde i greenwashing fælden.
Ironisk nok leder dette til såkaldt green hushing, hvilket nærmest er værre i nogle tilfælde, da vi bliver nødt til at snakke om de mere bæredygtige produkter og services for at gøre folk opmærksomme på dem.
Løsningen kan være at skrive noget ala:
“Vi vil gerne tilbyde [bæredygtig søgeord], omvendt er virkeligheden, at 100% bæredygtighed ikke eksisterer. Omvendt har vi prøvet at gøre så meget, som vi overhovedet kan, for at opnå så [bæredygtig søgeord] som overhovedet muligt. Kom derfor med på vores rejse, hvor vi sammen kan gøre en forskel.”
Pas på green fatigue
Selvom du nu har fået et tip til, hvordan du fremadrettet laver grøn SEO, så er det vigtigt at understrege, at risikoen for grøn udmattelse stadig eksisterer. Man kan gøre lidt, som tøjfirmaet ELSK har gjort, og simpelthen fjerne alle grønne buzzwords fra sin kommunikation. Et valg vi sådan set godt kan forstå, omvendt bliver vi nødt til at fremme de virksomheder, som faktisk prøver at gøre en forskel.
Alt med måde som med så meget andet er løsningen.
Derfor anbefaler vi heller ikke nødvendigvis at takle green fatique som ELSK gjorde, men i stedet være meget målrettet. Med andre ord gælder det om at finde de grønne søgeord, og så udelukkende bruge dem i din kommunikation. Altså lad være med at bruge bæredygtige termer, medmindre der er søgetrafik eller en klar strategi bag.
Et green fatigue barometer kunne man også kalde det: Kommer du for tæt på grænsen, for hvad der er sundt, eller overskrider du den allerede?
Hvordan kommer du i gang med grøn SEO?
Du kan naturligvis prøve at følge vores råd i artiklen her. Derudover skal du i gang med god gammeldags SEO og søgeordsanalyser samt undgå greenwashing. Noget vi selvfølgelig kan hjælpe dig med, men som du også selv kan prøve at gå i gang med. Vi håber, artiklen kunne hjælpe.