Tekstforfatning til hjemmesider hos TRIBE Media

Lav din egen hjemmeside i WordPress

Lav din egen hjemmeside i WordPress er en WordPress guide og som i store træk er WordPress for dummies på dansk. Måske ønsker du at lave en hjemmeside eller udarbejde hjemmesideoptimering, så siden bliver optimeret korrekt. Vi kommer også til at kigge lidt på avancerede ting, men holder det simpelt.

Så uanset om hjemmesidens formål er til en virksomhed, personligt-brand eller en frivillig organisation, så er du landet det rigtige sted.

I takt med at teknologien er blevet så avanceret og der er sket store fremskridt i programmerings-verdenen, så kan alle lave en gratis hjemmeside i dag, uden at skulle have viden om kodning, design og webudvikling. 

Lav din egen hjemmeside i WordPress er en guide lavet til at besvare, hvad du skal tænke på før, under og efter du har købt/udviklet en hjemmeside. Hjemmesider er i en proces som er i konstant udvikling, da der hele tiden bygges nye platforme og funktioner. I den forbindelse har vi prøvet at sammensætte en guide, som forhåbentligt vil gøre alt forarbejdet lettere for dig.

Lav din egen hjemmeside i WordPress

Men hvordan laver man sin egen hjemmeside?

Kan du ikke selv, kan vi godt hjælpe dig. Kontakt os hvis du har brug for hjælp til opsætningen af WordPress og domæne. Vi anbefaler klart WordPress som hjemmeside program.

Vil du gerne selv, har vi heldigvis lavet en guide til dig. Måske kan det være kompliceret, men modsat behøver det ikke være så svært. I denne guide viser vi den nemme vej, hvilket indbefatter, at du bruger et webhotel, hvor en såkaldt one-click service er tilgængelig.

Installér WordPress på et webhotel

Derfor skal du starte med at købe et domæne samt WordPress webhotel som gælder som WordPress hosting i Danmark, inden oprettelse af hjemmesiden.

Andre webbureauer gør det, at du bliver hostet hos dem, hvor de faktisk ejer din side. Dette gør vi IKKE!

Derfor anbefaler vi, at du selv køber domæne og webhotel, når du skal lave en ny hjemmeside. Kan du ikke selv, eller har du ikke tiden, skal vi nok gøre det for dig.

I forhold til webhotel så anbefaler vi Simply.com (tidligere Unoeuro), da du får gratis SSL og backup. (OBS. ved at bruge dette link, får du 3 måneders gratis webhotel samt vi får et lille beløb). I øjeblikket benytter vi selv Unoeuro, men også one.com til nogle få af vores kunder. Begge tilbyder one-click løsningen til installation af WordPress, hvilket gør det super nemt for dig. Dog har one.com ikke længere gratis backup eller SSL, hvorfor vi har skiftet til Simply.com.

Det første du skal gøre er at finde dit domæne. Det gør du her på:

Her skal du finde et .dk domæne, som er ledigt og herefter trykker du blot “bestil”:

Basic Suite passer fint til det her behov, og har du brug for en webshop senere hen i processen, kan du altid opgradere dit webhotel. Dernæst trykker du på “Bestil webhotel”.

Herefter følger du processen, hvor du skal registrere dit domæne, indtaste dine oplysninger og til sidst betale. I Danmark er det opdelt sådan, at DK Hostmaster står for administrationen af alle domænerne, hvorfor du også bliver registreret der. Dette sker automatisk, hvor du får tilsendt mails, som du skal holde øje med.

Efter du har afsluttet oprettelse hos Unoeuro samt registrering hos DK Hostmaster, skal du blot vente på, det hele bliver aktiveret. Dette kan sagtens tage op til 24 timer.

Dit sidste trin er one-click installation

Nu har du fulgt ovenstående trin, er du faktisk næsten færdig. Dit sidste trin er at installere WordPress. Sådan gør du: Log ind på Simply.com og gå til dit kontrolpanel. Dernæst trykker du på “one-click” i menuen til venstre.

Så finder du WordPress og trykker “vælg”.

et billede som viser hvordan du installerer og lav din egen hjemmeside i WordPress

Feltet markeret med rødt herunder skal du ikke gøre noget ved. I stedet skal du udfylde alle felterne under det røde felt. Når du har gjort det, trykker du på “installer nu”, og så har du installeret WordPress via Unoeuro og du er faktisk færdig og klar til at lave din egen WordPress hjemmeside.

Software til udvikling af hjemmesider

Vi starter med at give en introduktion til de forskellige programmer og værktøjer, som vi bruger til at design og udvikle hjemmesider med. Du kender allerede hjemmesideprogrammet WordPress, men til selve platformen er der flere stykker software, du skal bruge.

Lav din egen hjemmeside i WordPress

WordPress er lidt ligesom paraplyen. Det er et content management system (CMS), som giver dig mulighed for at installere en verden af andre programmer.

TRIBE Media bruger udelukkende WordPress til at udvikle hjemmesider med. Fordelene er, at det er et open source software, der er et stort community bagved og vigtigst af alt; du har 100% frihed til at designe, præcist som du vil.

Herunder har vi samlet nogle af de stykker software, som vi benytter til at sætte endnu mere turbo på WordPress, så man får en professionel hjemmeside.

Elementor Pro – Lav din egen hjemmeside i WordPress uden at kode!

Elementor Pro
  • Til at designe hjemmeside lave din egen hjemmeside i wordpress
  • Giver fuld frihed til at designe professionelle hjemmesider
  • Hvorfor købe pro i stedet for gratis? Du får flere fordele såsom design af header, footer, shop, blogindlæg og meget mere. 
  • Adgang til Elementors bibliotek med skabeloner
  • Bliver ofte kaldt for “WordPress på steroider”
  • Her hos TRIBE har vi valgt udelukkende at bruge Elementor Pro i stedet for selv at kode, fordi det er meget hurtigere, nemmere for kunden og giver bedre design.

Crocoblock

Crocoblock
  • Til design af hjemmesider, men giver mange flere funktioner i samarbejde med Elementor Pro
  • Med Crocoblock kan du pludseligt begynde at lave meget avancerede hjemmesider med dynamisk indhold
  • Alt fra brugerdefinerede webshops til sammenligningssider (eksempelvis med brugte biler)
  • Giver en masse pre-byggede skabeloner og funktioner
  • Er ikke for ny-begyndere, men senere i forløbet kommer du til at finde det meget brugbart

Flywheel

Flywheel
  • Premium WordPress optimerede servere → fungerer fint sammen med simply.com
  • Er mere sikker end andre løsninger, fordi de lukker kerne-filer ned
  • Hurtigere og mere brugervenlig
  • Mulighed for staging, så du kan rette i din hjemmeside i ro og fred
  • Indbygget SSL, CDN, yderst professionel support og meget meget mere.

Imagify

Imagify
  • Er primært billedoptimering
  • Sikrer at dine billeder først og fremmest automatisk bliver tilskåret og -passet, så de ikke fylder for meget. 
  • Derudover bruger de moderne filtyper såsom webp, som er et hurtigere filformat
  • En essentiel del af at have et hurtig og brugervenlig hjemmeside

WP Rocket

WP Rocket
  • Hastigheden af dine hjemmesider betyder alt for dine brugere, Google / SEO og din webshop
  • WP Rocket gør din side hurtig på mange parametre
  • Resultatet er bedre SEO placering og flere konverteringer

Simply.com

Simply.com
  • Udelukkende til domæne, mail og eventuelt webhotel. 
  • Dog anbefaler vi at bruge Flywheel til webhotel/hosting, da det er optimeret til WordPress
  • Brugervenligt og nemt at gå til
  • Billigt (men vi anbefaler igen Flywheel, hvis du vil have kvalitet)

Forberedelse

Hosting af hjemmesider

I korte træk, så skal hosting forstås som et sted, hvor du lejer eller køber plads til at lagre din hjemmeside i. Med andre ord, du skal købe/leje ejendom til at huse din hjemmeside på. Det koster at have en hjemmeside online, og du skal betale for din plads. Alt indhold, såsom billeder, HTML og CSS skal lagres på en server, for at kunne eksistere og tilgås af besøgende online. 

Hvis du har ønsker om at have en hjemmeside, så er det centralt, at du finder en hosting-udbyder, som passer til dine ønsker, behov og formål. I dag er der utallige hosting-udbydere, og af den grund er det vigtigt, at du undersøger markedet for de udbydere, som passer bedst til formålet med din hjemmeside. 

Gratis billeder til hjemmesider

Førhen var det meget normalt, at en hjemmeside “kun” bestod af tekst, men fordi billeder giver et visuelt appellerende udseende, så benytter flere hjemmesider billeder til at udtrykke, hvem de er. Billeder kan være med til at tiltrække trafik og indtægt, da grafiske elementer tiltrækker de besøgendes opmærksomhed. Billeder har altid været et vigtigt element, når det gælder designet af en hjemmeside. Heldigvis er der i dag mange platforme, som tilbyder gratis billeder i god kvalitet. 

Følgende hjemmesider er de mest anerkendte platforme, som mange benytter til at lave sin egen hjemmeside i WordPress:

Unsplash

Pixabay

Det er vigtigt at understrege, at du skal huske at læse reglerne for at bruge bestemte billeder. Der plejer som regel være et afsnit ud fra hvert billede om, hvad betingelserne er for at bruge billedet på din hjemmeside. Nogle billeder har restriktioner og regler ift. at bruge og redigere dem. 

Https vs Http

Du har nok allerede lagt mærke til det, men mange hjemmesider har nu https i stedet for http foran deres domænenavn. Det skyldes, at https giver et ekstra lag af sikkerhed til dine besøgende på hjemmesiden. Bogstavet “s” i https står for sikkerhed(secure), og Google har åbent fortalt, at det giver en positiv effekt på rangeringer, når sider er sikret med https. 

Det er ikke nødvendigt at vide de tekniske forskelle mellem http vs https. Du skal blot forstå, at hvis din side er https sikret, vil Google “stole” mere på din side frem for en http side.

Design og udvikling af hjemmesider

SEO

Alle der har en hjemmeside bør tage et seriøst kig på SEO. Man kan ikke komme udenom, at SEO fylder en stor del, når det kommer til at vurdere en hjemmesides succes. SEO er et bredt emne, som kun har et formål, og det er at rangere nummer et for bestemte søgeord på Google.

Teknisk SEO

Teknisk SEO er afgørende for at vurdere om en hjemmeside er optimeret til rangere på Googles søgeresultater. Der er rigtig mange, der overser og fejlvurdere vigtigheden af teknisk SEO, fordi det hurtigt kan blive meget “teknisk” arbejde. 

I korte træk, så giver teknisk SEO et svar på din hjemmesides tilstand. Hvis din hjemmeside er et usikkert sted for den besøgende at være på, så vil din teknisk SEO score være lav. Men hvis du derimod har en sikker hjemmeside, hvor alle link-adresser virker, så vil din hjemmeside have en høj score. 

For at du kan forstå teknisk SEO bedre og på en dybere plan, så afhænger din hjemmesides teknisk SEO score af følgende faktorer:

  • Hvor let eller svær er din hjemmeside at indeksere?
  • Har du mange link-adresser på din hjemmeside, som returnerer en fejl
  • Har du http eller https implementeret
  • Er der duplikeret indhold på din hjemmeside?
  • Hvor hurtigt indlæser siderne på din hjemmeside?
  • Hvor mobilvenlig er din hjemmeside?
  • Indeholder dine sider meta-beskrivelser og titler?
  • Er der 301 sider på din hjemmeside?

For at få det fulde overblik over, hvor “sund” din hjemmeside er, så kan du bruge programmet ahrefs
Som du kan se på billedet nedenunder, så har tribemedia.dk en “health score” på 87, hvilket er godt (det ideelle mål 90+). Når det er sagt, så kan du se, at der stadig er 61 fejl, som vurderes “skadelige” for hjemmesidens teknisk SEO. Dette skal helst løses hurtigst muligt. Det er vores anbefaling, at hvis du støder på et teknisk SEO problem, som du ikke ved, hvordan skal løses, så benyt dig af Google, da svarene ofte kan findes på den platform.

Hvad er et domæne?

Domæne navn er et vigtigt aspekt i SEO. Det domænenavn du vælger har en “relativ” stor indflydelse på de søgeord, du ønsker at rangere for. Hvis vi for eksempel antager, at du lige har færdiggjort din søgeordsanalyse, og du ønsker at rangere for søgeordet: fodboldstøvler. Så ville det være fordelagtigt for din hjemmeside at enten have “fodbold” eller “støvler” i domænenavnet. Årsagen til det er, at domænenavnet signalerer til Google, at dette domæne omhandler enten fodbold eller støvler, og Google opfatter derfor hjemmesiden relevant i forhold til søgeordet “fodboldstøvler”.

Domæne forslag

Hvilket domæne skal du vælge? Det anbefales, at du vælger et domæne, som beskriver det din hjemmeside handler om. 

Her er tre forskellige domæne typer, som du kan vælge imellem: Exact Match, Partial Match og Branded.

  • Exact Match: Domænenavnet indeholder søgeordet, du har valgt at rangere for. For eksempel: hjemmeside-design.dk
  • Partial Match: Domænenavnet indeholder dele eller hele søgeordet, du ønsker at rangere for, men med andre ord inkluderet i. For eksempel: hjemmeside-design-wordpress.dk
  • Branded: Domænenavnet indeholder ikke søgeordet, du har valgt at rangere for. For eksempel: WordPress.dk

Til de af jer, som stadig er i gang med at vælge et domænenavn, er der ikke et entydigt svar på, hvad du skal vælge. Det afhænger meget af, hvad du har besluttet dig for, at din hjemmeside skal handle om. Man kan sige, at hvis man vælger Exact Match eller Partial Match, så er hjemmesiden “begrænset” til at skrive inden for et givent emne. Hvis du derimod vælger et Branded domænenavn, så giver du hjemmesiden “frihed” til at indeholde mere generelle emner . 

Ønsker du kun at skrive om fodboldstøvler anbefaler vi, at du vælger et domænenavn med ordet fodboldstøvler i. 

Bedste sted at købe domæne

Nu har du valgt et domænenavn, og det er tid til at undersøge, hvorvidt dit ønskede domænenavn er ledigt og registrerer det. 

Du kan registrere dit domæne på adskille platforme. Vi anbefaler dk-hostmaster.dk, dandomain.dk eller one.com

På disse platforme skal du blot oprette en gratis konto og undersøge, hvorvidt dit domænenavn er ledigt. Vi viser dig nu, hvor simpelt det er.

I dette eksempel er vores søgeord stadig “fodboldstøvler”. Vi har nu også besluttet, at hjemmesiden “kun” skal omhandle fodboldstøvler. Derfor er Exact eller Partial Match den passende domæne type. Vi går derfor ind på simply.com og undersøger, hvorvidt vores ønskede domæne er ledigt. Vi forsøger “Fodbold-sport.dk”, da vi ønsker ordet “fodbold” inkluderet. Her kan vi så se, at domænet er ledigt og koster 69 kr.

Vil vi derimod skrive om sport mere generelt, så vælger vi et Branded domænenavn. Det kan eksempelvis være “sport-passion.dk”, som heldigvis også er ledigt. 

Nu har du lært at undersøge, hvorvidt dit ønskede domænenavn er ledigt. Du har også lært, hvordan du registrerer dit domænenavn. 

Men hold fast! 

For nu begynder det for alvor at blive spændende. Næste skridt er nemlig, at optimere din hjemmeside for dine valgte søgeord (Keywords). Og inden du ved af det, så dominerer du dine konkurrenter på Google!

Med andre ord. Nu skal du i gang med det “rigtige” SEO arbejde.

URL adresser

URL adresser er et underemne i SEO, som mange overser og faktisk ikke taler så meget om. 

Hvis din hjemmeside ikke er så “stærk” endnu – uanset om hjemmesiden er ny, eller om der endnu ikke er skrevet noget indhold på – så anbefales det, at dine sider er så tæt som muligt på domænenavnet. Det vil sige: https://minhjemmeside.dk/kategori/side1

Hvis du derimod har et Branded domænenavn, skal du inkludere dit primære søgeord i URL adressen (anbefaling: kun 5 ord eller mindre).
For eksempel: https://minhjemmeside.dk/hjemmeside-design

Husk at alle sider, som er tættest på forsiden – altså den side som er tættest på: https://minhjemmeside.dk/side, opfattes fra Google for at være vigtigere end siden som er “længere” væk: https://minhjemmeside.dk/om-os/side2  

Canva design til hjemmesider

Canva er en platform, som er yderst effektiv til at bygge indhold og bruge det på din hjemmeside. Du kan lave alt fra Facebook opslag til hjemmeside logo, for næsten ingen penge. Selve platformen er brugervenligt og simpelt at bruge, da platformen allerede har bygget færdiglavet billeder, tekst-typer, sociale medier opslag og mm. Alt hvad du skal bruge er enten en mail-adresse, Facebook eller Google konto til at komme i gang. Canva er særligt nødvendigt, hvis du skal lave noget grafisk – altså hvis du skal vise et produkt eller service frem visuelt. Derfor er Canva et fantastisk program til grafisk design.

Så snart du har oprettet en Canva konto, så vil du lande på forsiden, hvor du har mulighed for at oprette skabeloner og designe dit næste projekt. Fra forsiden har du mulighed for at vælge forskellige valgmuligheder, såsom at se dine tidligere skabeloner eller oprette en ny skabelon. Som du kan se, tilbyder Canva et bredt omfang af unikke ting. Du kan lave sociale medier opslag, præsentationer, infografiker, CV, LinkedIn opslag og mm. 

Vedligehold og videreudvikling

Hjemmeside optimering

Google indekserer(scanner) mere end 30 milliarder hjemmesider på internettet. Først scanner Google hjemmesiderne, dernæst sender Google feedbacken tilbage til dens algoritme, som til sidst kategoriser og sorterer den modtagne information. Denne kategorisering og sortering af informationer resulterer i de søgeresultater, vi møder, når vi googler. 

Det er forskelligt, hvor ofte google indekserer forskellige hjemmesider. Det afhænger af to ting: hvor populær din hjemmeside er, og hvor ofte indholdet på din hjemmeside opdateres. Derfor vil google indeksere en nyhedshjemmeside hyppigt – ofte på daglig basis. Har du derimod en produkt- eller informations hjemmeside, som modtager lidt eller ingen trafik på, og som du ikke opdaterer ofte, så indekserer Google din hjemmeside mindre hyppigt – ofte hver anden uge.

Når det kommer til SEO, så belønner Google din hjemmeside, hvis du gør livet “lettere” for Google. Det vil sige, at hvis du gør din hjemmeside let at indeksere, opfatter Google dette, som at du hjælper dem og det medfører ofte højere rangeringer. 

Her er tre vigtige hjemmeside optimerings faktorer, som påvirker din rangering på Google:

  1. Mobilvenlig hjemmeside
  2. Opdatering og tilføjelse af nyt indhold
  3. Duplikeret indhold

Mobilvenlig hjemmeside

Google bruger mobil venlighed som en faktor til at rangere din hjemmeside. Årsagen er, at antallet af google søgninger på mobil er langt højere end antal søgninger på desktop.

Men hvad er en mobilvenlig hjemmeside egentlig? Du har nok lagt mærke til, at nogle hjemmesider fungerer bedre end andre på din mobil. Kan du eksempelvis se hele hjemmesiden på din mobil eller ser du kun et udsnit? Overlapper elementer hinanden? Virker menuen? Dette er alt sammen noget, som påvirker, hvorvidt din hjemmeside er mobilvenlig. Helt enkelt, så skal du tilpasse din hjemmeside til mobil format.

Er du i tvivl om din hjemmeside er mobilvenlig? Så skynd dig ind at tjekke på https://search.google.com/test/mobile-friendly. Google vil nemlig gerne hjælpe dig og fortæller dig via linket, om din hjemmeside er mobilvenlig, eller om du trænger til en ordentlig opdatering.

Tekst til hjemmeside

Google prioriterer aktuelt og nyt indhold. 

Logisk nok, så ønsker Google at fremhæve nyt, opdateret og relevant indhold. Derfor anbefaler vi, at du har en blog på din hjemmeside. I din blog får du mulighed for konsekvent at opdatere og genopfriske forældet indhold. På denne måde forbliver du relevant på et eller flere specifikke emner. Og bedst af alt, rangerer du bedre på Google.

Duplikeret indhold

Google “straffer” duplikeret indhold. Ifølge Google bliver duplikeret indhold rangeret lavt. Hvis din hjemmeside har to sider, som er meget ens og rangerer for samme søgeord, så forvirrer det Google. 

Sørg derfor for at have styr på dine søgeord for hver side. Hver side burde have unikt indhold og rangere efter et bestemt søgeord. 

Husk også at slette unødvendige sider og indhold. Ved unødvendigt menes der:

  • Sider med lidt til næsten intet indhold
  • Sider med lav-kvalitets indhold
  • Sider med ingen formål
  • Sider som besøgende slet ikke besøger (brug Google Analytics til at finde disse sider)

WP Rocket (hastighedsoptimering af din hjemmeside)

Hastighedsoptimering er noget alle hjemmesider burde have styr på. Kort sagt, så er det dårlig forretning, hvis du har en hjemmeside, der tager 10 sekunder om at indlæse. 

Besøgende vil højst sandsynligt forlade hjemmesiden inden hjemmesiden overhovedet er indlæst. Besøgende forventer en hurtig hjemmeside, og det samme gør Google. 

Når vi taler SEO er indlæsningshastigheden af din hjemmesiden en afgørende faktor. En hurtig og navigerbar hjemmeside er ikke kun vigtig for SEO, det er også vigtigt for din markedsføring. Det har nemlig stor betydning for din hjemmesides konverteringer. Mange vil blive overrasket over, hvor stor indflydelse hastigheden af din hjemmeside har på konverteringer. 

Du kan undersøge hvor hurtig din hjemmeside er ved at bruge værktøjet “site speed checker”: https://gtmetrix.com. Undersøg hver side på din hjemmeside. Ingen sider må tage mere end 5 sekunder at indlæse. Hvis alle sider består 5 sekunders-testen, så kan du “krydse” hastigheds optimerings boksen af og glæde dig over, at din hjemmeside lever op til dine besøgendes forventninger. Et godt råd er også at undersøge dine konkurrenters hjemmesider (de første 5 organiske resultater på Google) på gtmetrix. Finder du da ud af, at hastigheds gennemsnittet for alle hjemmesider er 3.8 sekunder, så har du et mål om, hvor hurtig din hjemmeside skal være for at slå dine konkurrenter.

Er din hjemmeside langsom om at indlæse så anbefaler vi, at du bruger WP Rocket (kun tilgængeligt for hjemmesider på WordPress). Det er vores erfaring, at WP Rocket er et af de mest populære og effektive hastigheds optimerings programmer.

Hvorfor skal du bruge WP Rocket?

Efter at have anvendt WP Rocket igennem flere år, er det vores erfaring, at dette WordPress plugin optimerer hjemmesider så godt, at din hjemmeside fremover indlæses i topfart! Uden at blive alt for teknisk, så gør pluginnet – i korte træk – det lettere for WordPress at indlæse din hjemmeside. 

Synes du også det lyder spændende? og har du lyst til at lære mere om, hvad WP Rocket kan, så kan du her læse mere om, hvordan dette WordPress plugin hastigheds optimerer din hjemmeside.

Hvordan ser et professionelt WordPress hjemmeside design ud i 2021?

Et professionelt WordPress hjemmeside design er selvfølgelig baseret ud fra et subjektivt svar. Vi har alle yndlings farver og temaer, som vi synes er flotte og passer ind på en hjemmeside. Men der er alligevel bestemte mønstre, principper og teorier, som mange professionelle hjemmesider følger, for at give deres hjemmesider et professionelt udseende og strategiske fordele, så de besøgende konverterer. 

Hjemmeside design handler ikke “kun” om hvilke farver du vælger eller om hjemmesidens tema stemmer i overens med virksomhedens identitet. Hvis du ønsker, at opnå dine opstillede mål med din hjemmeside, såsom flere leads, konverteringer og interaktioner, så bliver du nødt til at fokusere på mere end bare hvordan din hjemmeside ser ud. Det er vigtigt at forstå sin hjemmeside, som en butik, hvor dine besøgende går igennem og ser, hvilke varer er på hylderne. Derfor er det vigtigt, at du tester, hvor du skal placere dine billeder, tekster og videoer på din hjemmeside, fordi enhver oplevelse skaber et samlet indtryk af din hjemmeside. Spørgsmål som, hvor søgefeltet skal være placeret eller hvor dine kunder kan finde virksomhedens kontaktoplysninger, er kritiske at stille og teste, fordi gode brugeroplevelser er væsentlige for success. 

I dag har næsten alle virksomheder en hjemmeside – i hvert fald de virksomheder som har kunder – og derfor har dine kunder og besøgende et hav (millioner) af hjemmesider at vælge imellem. Af den grund, så er det din hjemmesides pligt, at sørge for en god brugeroplevelser, hvor det er let for dine kunder at navigere rundt og nyde at interagere med hjemmesiden. 

Vi anbefaler derfor, at du anvender følgende råd i praksis på din hjemmeside, da disse faktorer er centrale for at bygge et professionelt hjemmeside design:

Tips og råd til et professionelt design:
  1. Det skal være let at navigere rundt på din hjemmeside. Din hjemmeside skal gøre brug af interne links, så dine besøgende kan navigere rundt på hjemmesiden.
  2. Der skal være et hierarkisk struktur imellem dine sider. Det vil sige, at forsiden er højest i hierarkiet og dernæst kommer alle andre sider.
  3. Der skal være et konsistent tema som følges gennem hjemmesiden. Det er afgørende, at din hjemmeside følger ét bestemt tema på hver side. 
  4. Din hjemmeside skal være mobilvenlig. Det betyder, at alle besøgende som tilgår din hjemmeside via en mobil, kan se og bruge alle funktioner uden problemer. 

Ovenstående råd er blot få faktorer, som påvirker din hjemmesides design. Design er subjektivt, men det er vigtigt, at din hjemmeside fokuserer på kunden og de besøgende, og dernæst følger designet med. Når det er sagt, så vil du opleve, at din hjemmeside ikke tilfredsstiller alle besøgende. Det er en garanti. Men det skal ikke holde dig fra at følge de vigtigste råd og principper, som er blevet testet og eksperimenteret med i design-verdenen, og som faktisk har vist resultater. 

Funktionalitet, design og hjemmesider udvikler sig løbende. Derfor er det vigtigt at holde sig opdateret om de nyeste tendenser. På den måde er du altid på forkant med fremtiden, og din virksomhed fremstår professionel.

Har du tænkt over det her, inden du får lavet en hjemmeside?

Har du tænkt over det her, inden du får lavet en hjemmeside eller laver din egen hjemmeside i WordPress?

“Jeg skal bare have en hjemmeside” tænker du måske. Men har du overhovedet spurgt dig selv, “hvorfor har jeg brug for en hjemmeside og til hvad?”. Sikkert ikke. Derfor har vi lavet den her guide, så du kan blive klar til at komme i gang med din nye side. For ja, en hjemmeside er super vigtig, men som alt andet handler det om, hvordan du bruger den. Læs artiklen og bliv klar til den nye side.

Hvor skal du starte henne?

Start med at spørge dig selv, “hvorfor har jeg brug for en hjemmeside?”. Det kan nemlig være med til at svare på, om du blot har brug for:
1) en meget enkel informationshjemmeside i visitkort format
2) en større informationsside med flere undersider
3) en side hvor du har fokus på søgemaskineoptimering
4) en lille eller en stor webshop
5) og til sidst om du skal have en helt unik side med et unikt design

På den måde er det nemlig nemmere at stille det næste spørgsmål. “Hvad skal jeg bruge min hjemmeside til?”. Er det blot at kunne vise mulige kunder din portfolio i et mere professionelt miljø, end det sociale medier tillader. Eller skal du genere såkaldte leads fra Facebook og ind til din hjemmeside, og endeligt skal du sælge produkter eller services?

Nu kender du dit formål, men hvad så nu?

Næste trin er at finde ud, hvad din identitet egentlig er. Èn ting er, hvad formålet er, men uden kendetegn kommer du ikke langt. Har du allerede et logo med nogle farver, som karakteriserer dit virke? De farver, masksimum 3, kan nemlig bruges til at designe din hjemmeside. Det lyder nok som en meget enkelt opgave, men den er yderst vigtig, da dit fundament lægges her.

Efterfølgende kan du begynde at tænke konkret i design, funktioner og ikke mindst skrifttyper.

Du er næsten helt klar nu, men hvem er dine kunder egentlig?

For hvis du ikke ved, hvem dine kunder er, kan det hele faktisk være lige meget. Måden du kommunikerer på din hjemmeside, både i form af tekst, billeder, video og design, afhænger nemlig rigtig meget af, hvem dine kunder er.

Vi håber, guiden her har kunne hjælpe dig godt på vej. Ønsker du hjælp eller har du et spørgsmål, er du selvfølgelig velkommen til at kontakte os.

 

Indholdsfortegnelse

Få opdateringer og lær af de bedste

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Del blogindlæget

Del på facebook
Del på linkedin
Del på email

Læs andre blogindlæg her

Webshop – Hjemmesideoptimering

Et begreb, der ofte bliver brugt i sammenhæng med hjemmeside optimering er “conversion rate optimization”. I en e-commerce kontekst, defineres CRO som et system til

Læs mere »

Få gratis marketing og webanalyse

Indtast dine oplysninger, og vi vender tilbage snarest muligt, hvor vi snakker om, hvad du gerne vil have ud af din gratis analyse.