Hvad er hjemmesideoptimering?
God hjemmesideoptimering er dagligt at tjekke din hjemmeside, kontrollere fejl og holde den opdateret. Resultatet? Bedre SEO og flere kunder.
Det er vigtigt for store og små virksomheder at bevare sin hjemmeside i god stand ved at opdatere og vedligeholde den ugentlig og månedlig. Den direkte årsag til dette er at give sine eksisterende besøgende nye muligheder for at engagere med hjemmesiden, og tiltrække nye besøgende, så hjemmesiden vokser. Det samme er gældende for webshops, da der ofte er flere aspekter at forholde sig til, såsom produkt og kategori sider. Samtidigt er det vigtigt for webshops at optimere deres hjemmesider så godt som mulig, da de besøgende kræver og forventer en god brugeroplevelse.
God hjemmesideoptimering giver bedre resultater. Besøgende på din hjemmeside forventer at få svar hurtigt, og derfor er det eksempelvis afgørende, at din hjemmeside indlæser hurtigt. Hvis dette ikke er tilfældet, så er besøgende meget hurtige til at benytte tilbage knappen. Hastighedsoptimering af hjemmesider er en af de mest undervurderede faktorer i hjemmesideoptimering. Mange hjemmesider undervurderer vigtigheden af en hurtig hjemmeside. Ifølge de fleste successfulde hjemmesider, så er indlæsningshastighed en af de centrale paramtere, for at vækst og skabe bedre resultater. Dette er især også gældende for SEO. Google prioriterer hjemmesider som indlæser hurtigt, da det øger brugervenligheden af hjemmesiden.
Med god hjemmesideoptimering er det muligt at reducere hastighedsindlæsningen på hjemmesider fra 7 sekunder til 2.3 sekunder (som du kan se på billedet nedenunder). Denne optimering af hastigheden har resulteret i flere besøgende, samt flere sider bliver set af hjemmesidens besøgende.

Hjemmesideoptimering tjekliste
Målet med hjemmeside optimering er, løbende at sundhedstjekke og bygge nyt indhold til hjemmesiden, så siderne vokser og flere besøgende får øje på din forretning. Det vigtigste er at holde hjemmesiden ved lige, så den altid kører fejlfrit. Sådan her gør vi:
Ugentligt burde du gøre følgende:
- Undersøge “tabte” links
- Undersøge sidernes indlæsningshastighed
- Implementering og kontrollering af data
- Opdatere hjemmesidens plugins
- Skrive 1-2 nye blogindlæg
- Opdatere Google My Business
Månedligt gøre dette:
- Analysere hjemmesidens data og statistikker
- Analysere hjemmesidens design og struktur (kan det forbedres?)
- Opdatering af blogindlæg
- Tilføje 1-2 nye billeder
- Testing af hele hjemmesiden
Derudover burde du også lave en grundig SEO optimering af hjemmesiden:
- Sidernes titler
- Sidernes beskrivelser
- Tilføje relevant indhold
- Opdatere Google My Business
Hvem har brug for hjemmesideoptimering?
Svaret er, det afhænger af virksomheden. Der er flere elementer, der er afgørende for, om din hjemmeside har brug for en hjemmesideoptimering. Optimering af hjemmeside tager tid, kræver erfaring og viden. Dette er ofte årsagen til, at mange små og store virksomheder overlader arbejdet og ansvaret til eksterne. Du kan selvfølgelig vælge selv at udføre opgaverne. Dog kræver flere af opgaverne, at du som minimum har en god basis forståelse.
Her er en liste over, hvad vi synes, du bør tænke over, før du køber en hjemmesideoptimering pakke:
- Størrelsen af din virksomhed
- Formålet med hjemmesiden
- Hvor hurtigt vokser din hjemmeside?
- Hvor meget erfaring har du med vedligeholdelse af hjemmesider?
- Er din hjemmeside i øjeblikket ikke opdateret?
- Hvor meget tid har du selv til at holde din hjemmeside ved lige?
Kombinationen af teknisk snilde, grafisk kreativitet og tekstforfatning sikrer dig en utrolig stærk optimeret hjemmeside. Hvis du vil læse mere om hjemmesideoptimering, så anbefaler vi, at du læser den ultimative guide til hjemmesider.
Hvad er tabte links?
Tabte links er de links, som man tidligere havde, men som ikke længere fungerer. Det kan ske ved, at hjemmesidens link ikke længere virker (returner 404 side).Hvordan undersøger du en hjemmesides indlæsninghastighed?
Du kan undersøge din hjemmesides indlæsningshastighed ved at bruge gtmetrix.com. Denne hjemmeside er beregnet til undersøge, hvor hurtig ens hjemmeside er til at indlæse.Hvad er Google My Business?
En Google My Business konto gør det lettere for dine besøgende/kunder at finde dig på Googles søgeresultater. Hvad betyder kontrollering af data?
Med kontrollering af data menes der at følge udviklingen på, hvordan hjemmesiden præsterer. Det er vigtigt at følge udviklingen i hjemmesidens besøgende, og hvor godt går det at tiltrække besøgende. Hertil benyttes Google Analytics til at lave rapporter, som er med til at understøtte, hvor godt det går med at hjemmesideoptimering.Hvorfor skal blogindlæg opdateres?
Google foretrækker “aktuelt” indhold. Og af den grund, så vil Google favorisere indhold, som er relevant og korrekt skrevet i forhold til tidspunktet.