5 SEO tips til din Facebook side. Her er mine “Top 5” SEO tips og råd til, hvordan du først og fremmest kan hjælpe Facebook med at indeksere din Facebook side lettere. Og dernæst hvordan dine potentielle Facebook kunder kan finde dig lettere. Ofte så glemmer mange, at din facebook-side også kan blive fundet igennem Googles søgeresultater. Derfor er det en rigtig god ide at optimere sin facebook-side til både Facebook og Google.
Her er 5 SEO tips til din Facebook-side:
SEO TIP #1: Sørg for at din Facebook domæne er brugervenlig.
Det kommer som en stor overraskelse til mig, at mange slet ikke tænker på at tage “patent” på et navn, som associeres med deres Facebook-side. URL’s vægter meget højt i Facebook søgealgoritmer, og derfor er det vigtigt, at du inkluderer din brand i navnet. I tilfælde af, at dit virksomhedsnavn er optaget, så tilføj et ekstra nøgleord eller bogstav. Så du ikke bevæger dig langtvæk fra navnet på din virksomhed.
EKSEMPEL: I mit tilfælde ville jeg vælge et brugernavn, som afspejler min hjemmesides domænenavn www.facebook.dk/tribemedia.
Hvis www.facebook.dk/tribemedia er optaget eller bliver brugt af andre Facebook-sider. Så er “den-næst-bedste-mulighed” at inkludere enkelte nøgleord, for at Facebook og Google lettere kan finde min profil: www.facebook.dk/tribe–media
SEO TIP #2: Vælg et unikt, simpelt og huskbart Facebook-navn
Det her kan lyde ret enkelt, men jeg oplever ofte, at virksomheder vælger navne, som lyder alt for “spammy”. Det er fristende at inkludere mange nøgleord/keywords i dit Facebook-navn. Så som “Malthe’s bageri – Donuts, Bagels, kager og brød”, men det kan bare blive for meget nogen gange. Facebook har selv en præference, og det er at virke så lidt “spammy” som muligt.
SEO TIP #3: Husk at gøre brug af nøgleord/keywords – men gør det strategisk!
Ligesom på traditionelle websider, så ved vi at “keywords optimization” er det mest fundamentale for “on-site SEO”.
På Facebook er det alt afgørende, at du gør brug af nøgleord i “om os” og i dit “Facebook brugernavn”. Årsagen til det er, at Facebook betragter disse to områder som SEO elementer (Google Meta beskrivelse).
Derudover anbefaler jeg, at du altid tilføjer enkelte nøgleord/keyword in dine Facebook opslag, billede/video beskrivelser og mm. for at blive lettere fundet af søgere på Facebook.
SEO TIP #4: Husk at linke til din Facebook-side (med omhu)
Jo flere “inbound links” (interne links) din Facebook-side har, jo mere autoritet har din side i følge Google og derfor vil din Facebook-side rangere højere!
Så husk, at når du har mulighed – ikke altid, det kan virke for “spammy” – for at inkludere et link til din Facebook-side fra andre digitale platforme, så som din webside, blog, Twitter-profil osv. Så gør det.
SEO TIP #5: Optimere dine Facebook opslag
Når du poster på din Facebook-side, så husk at de første 18 bogstaver af dit Facebook opslag betragtes som “meta-description” i Googles søgeresultater.
Måden du kan udnytte dette på og vende det til din fordel er, at du en gang imellem inkluderer et direkte URL link til din virksomheds webside i din Facebook opslag (ikke altid, men når det passer ind i kontektsten). For at undgår at virke alt for “spammy”, så prøver jeg at inkludere et CTA (Call-to-Action) afsnit, så som “Tilmeld dig her”. Jeg vil mene, at jeg inkluderer webside URL’s i ca. 10-20% af alle opslag.